Att ta reda på fakta och att planera inför arbetet är kanske en av de viktigaste punkterna. En företagswebbplats kan annars snabbt bli ett enormt svart hål för både tid och pengar, och tid är också pengar.
Webbplats, hemsida eller webbsida?
Orden webbplats, hemsida och webbsida används ofta på samma sätt. Ordet hemsida syftar egentligen endast på den första sidan som du besöker, det som också brukar kallas startsidan. Det är en översättning av engelskans home page. Hemsida har på svenska lite felaktigt kommit att betyda både startsida och undersidor.
Det ord vi istället bör använda när vi talar om en hel sajt med samtliga sidor är webbplats. När vi pratar om enskilda sidor på en webbplats kallas dessa webbsidor.
Företagswebbplats – varför ska du ha en?
Först behöver du fundera på syftet med en webbplats:
- Vem är den till för?
- Vad vill du att besökarna ska göra på webbplatsen eller när de lämnar webbplatsen?
- Hur ska besökarna hitta till webbplatsen?
En företagswebbplats bör finnas med som en del av en större kommunikationsplan och ett tankesätt om hur ditt företags olika kanaler som webbplats, sociala kanaler, nyhetsbrev med mera arbetar tillsammans. Webbplatsen ska alltid vara till för kunden, låt den inte bli ett internt arkiv.
Det är lätt att hamna i tankefällan att du måste ha en webbplats. Fastna inte i att ta fram den perfekta webbplatsen och lägg massa pengar på det innan du ens sett om din företagsidé fungerar. Det går utmärkt att i vissa fall driva företag utan webbplats och ha sin digitala närvaro på sociala kanaler. Det måste inte finnas en webbplats från start.
Vem ska bygga och underhålla webbplatsen?
Du behöver besluta om du själv ska bygga din webbplats eller ta hjälp. Hjälp kan vara en stor kostnad framför allt om du precis startat företag. Kom överens om vad som ingår i priset om du tar hjälp. Utgår exempelvis webbplatsen från en mall eller helt efter dina önskemål?
Att bygga sin webbplats själv kommer även det med en kostnad. Kostnaden är bara mera dold i form av din tid. Det kommer att ta tid om du inte gjort det förut. Här behöver du göra en avvägning var du bäst spenderar din tid på. Är det att bygga webbplats eller på andra delar i ditt företag som ger inkomst.
Kommer sidan att fungera och se professionell om du gör den själv? Har du kunskap för att designa sidan?
En webbplats behöver underhållas, information behöver uppdateras liksom verktygen bakom. Efter uppdateringar behöver sidans ses över så att allt fortsatt fungerar. Ha en dialog med den som hjälper dig med webbplatsen om hur den ska skötas i framtiden. Vad kan du själv göra? Och finns saker du fortsatt behöver betala för att få hjälp med?
Samla inspiration
Oavsett vem som ska bygga webbplatsen samla på dig inspiration. Hur har andra strukturerat sitt innehåll, och vilken typ av funktioner har konkurrenterna på sina webbplatser?
Vi är vanemänniskor och navigerar lättast när saker ser ut som det brukar. Från andra webbplatser är vi vana vid att till exempel hitta en meny i den övre delen och att vi scrollar uppifrån och ner på sidan. Försök att hålla dig innanför boxen vad gäller navigering.
Strukturera din företagswebbplats innehåll
Vilket innehåll ska vara med? Försök att minimera mängden innehåll och fundera över vad besökaren faktiskt vill och behöver veta. Vilka frågor kan besökaren vilja ha svar på?
Bestäm i förväg vilka sidor och undersidor som ska finnas på webbplatsen, och hur de är strukturerade. Är det mycket innehåll gör gärna en övning med varje innehåll på en lapp som du sedan sorterar i olika kategorier.
Skissens betydelse för resultatet
Att skapa webbsidor på din webbplats kommer att gå fortare och enklare desto fler och noggrannare skisser som finns. Självklart tar det också tid för dig eller någon annan att göra skisserna men att justera en skiss går fortare än att bygga om en webbsida. Det blir också ett bättre slutresultat när begränsningar i ett verktyg inte får styra från start.
För att inte hela processen ska famla i mörkret när den ska dra igång bör en grafisk profil finnas klar. Den beskriver hur ditt företag eller organisation ser ut grafiskt med typsnitt, färger med mera. Jag har tidigare skrivit en artikel om Grafisk profil – vad är det och vad innehåller den?
Ta fram bilder och texter och lägg in i skissen. Det gör stor skillnad för utformningen om en bild är liggande istället för stående eller en text är 1 000 tecken lång istället för 500.
Här är finns det också en fråga och en kostnad att diskutera om du tar hjälp. Ska du leverera innehållet eller ska någon annan se till att det finns texter och bilder?
Hitta de rätta verktygen
När processen kommit så här långt är det dags att ta tag i de tekniska bitarna att välja webbhotell och verktyg för att bygga webbplatsen.
Webbhotell och domännamn
För att webbplatsen ska kunna existera på internet behöver du betala ett webbhotell för lagring av den.
Det finns en rad olika webbhotell med olika kostnader (mitt val kan du läsa om längre ner). Viktigt är dock att du hittar ett som passar dina behov.
Du behöver också ett domännamn den adress du vill att din webbplats ska ha som i mitt exempel www.nagotkommunikation.se. De flesta webbhotell är också återförsäljare av domännamn, och smidigast är att köpa allt från samma leverantör.
Jag rekommenderar att du själv registrerar och betalar för webhotell och domännamn. Vissa webbyråer erbjuder detta och att du sedan betalar dem, ibland också till en högre kostnad. Problemet blir då att du blir utlämnad till någon annan som har full kontroll över din webbplats. I framtiden kan det bli problem om ni inte skulle komma överens eller om någon av er går i konkurs. Tveka inte att ta hjälp men lägg inte allt ansvar för betalningar, lösenord med mera på någon annan.
CMS – Content management system
Ett content management system (CMS) är ett webbaserat verktyg som du använder för att skapa, strukturera och redigera din webbplats. Störst och mest välkänt är WordPress. Beroende på webbhotell kan möjligheten att installera WordPress ingå medan andra webbhotell tar extra betalt för detta.
Vid val av CMS bör du dels se över så att det är en möjlighet att använda det tillsammans med ditt webbhotell. Tar du hjälp med webbplatsen är det förstås viktigt att den som ska skapa din webbplats är van att arbeta i det CMS du valt. Prata tidigt om både webbhotell och hur sidan ska byggas, så att du inte betalar för något i onödan.
Wix och Squarespace är exempel på andra verktyg för att bygga webbplatser, de brukar inte helt räknas som CMS men kan vara enklare för den som vill göra sin webbsida själv. För dessa behöver du inte heller ett eget webbhotell. De är enklare än till exempel WordPress men i och med det är också möjligheterna lite färre.
Bygg din företagswebbplats
Äntligen är det dags för själva byggandet av webbplatsen, och här är mitt viktigaste råd att inte låta perfektion bli ett hinder från att bli klar. Visst ska du lansera en snygg och fungerande webbplats, med det är bara du som vet vad som inte kom med i en första version. Det går alltid att lägga till och ändra på saker. Fastna inte!
Vad måste vara med på en företagswebbplats?
Även om rekommendationen ovan var att allt inte måste vara perfekt så finns det några saker som måste vara på plats. Det är det nämligen lagkrav på för dig som företag.
Dataskyddsförordningen (GDPR)
Du kanske minns alla brev och mejl om uppdaterade integritetspolicy och anpassningar till GDPR som kom för ett par år sedan. Detta var vid införandet av den nya dataskyddsförordningen.
Förordningen gäller även nu och för dig som startar upp ett nytt företag. Det påverkar också din webbplats. Webbplatsen kommer förmodligen på ett eller annat sätt samla in personuppgifter om dina besökare.
Det kan till exempel vara via formulär, där personer fyller i kontaktuppgifter. Det kan vara cookies på din företagswebbplats som spårar besökaren. Cookies främsta uppgift är oftast att förenkla för besökaren men följden av detta blir att besökaren blir spårad i vad den gör på sidan.
Du ska ha kontroll över de uppgifter som samlas in samt kunna berätta hur uppgifterna används enligt dataskyddsförordningen. Jag tänker inte göra någon djupdykning i dataskyddsförordningen och hantering av personuppgifter men om detta kommer som en nyhet för dig rekommenderar jag dig att läsa på.
Introduktion till dataskyddsförordningen – Integritetsskyddsmyndigheten
GDPR – nya dataskyddsregler – verksamt.se
För din företagswebbplats får det följande effekt:
- Integritetspolicy eller personuppgiftspolicy
Din företagswebbplats behöver ha en policy (de kan heta lite olika). Policyn beskriver bland annat vilka uppgifter som samlas in, hur uppgifterna används och hur besökaren kan få sina uppgifter raderade. - Information om Cookies
Du är skyldig att informera besökare om att sidan använder cookies om den gör det. Bannern för att informera om detta måste ha alternativen att acceptera eller inte acceptera cookies. Det är inte tillåtet att som många gör bara informera om att går du vidare så godkänner du användningen av cookies. - Godkännande vid lämning av personuppgifter
Finns det formulär som samlar in personuppgifter på webbplatsen ska det finnas en checkbox där användaren godkänner hur uppgifterna sparas och används. - SSL-certifikat
Känslig data ska krypteras mellan avsändare och mottagare, det vill säga när personuppgifter lämnas. För att detta ska ske säkert ska webbplatsen ha ett SSL-certifikat. Har din webbplats ett certifikat ser du det enklast i adressen, inleds den med https:// istället för http:// har den ett SSL-certifikat. - Lagring av personuppgifter
Du är skyldig att se till att personuppgifter lagras inom EU eller EES. Eller se till att hanteringen är likvärdig om det sker i ett annat land. Det ska finnas information till den som lämnar personuppgifter om att dessa kommer att överföras till ett land utanför EU/EES. Detta kan påverka vilka digitala verktyg du bör använda.
Digital tillgänglighet
Offentlig sektor har krav på sig kring tillgänglighet på sina webbplatser. Information ska vara anpassad så att de med en funktionsnedsättning lättare kan ta del av innehållet. För dig inom privat sektor finns ännu inga sådana krav, men de kan vara bra att göra vissa anpassningar av din webbplats för underlätta för besökarna.
Det är ofta en förbättring för samtliga besökare om till exempel kontrasten är bra mellan text och bakgrund eller att länkar är tydligt markerade på sidan.
Testa din webbplats
När din företagswebbplats är byggd glöm inte den viktiga punkten att testa. Den ska fungera i olika webbläsare och på olika skärmupplösningar. Sidan bör anpassa sig i storlek och fungera för dator, mobil och läsplatta. Detta kallas att sidan är responsiv. Om du tar hjälp se till att det ingår i ditt avtal.
Viktigt att testa är också hur snabb din webbplats är. Underlätta för en otålig besökare, många är snabba på att lämna sidor som inte laddar eller laddar långsamt. Mobilversionen av din webbplats är det som rankas av Google sedan en tid tillbaka. Därför är webbplatsens hastighet extra viktig.
Få tips om nya inlägg
Nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet direkt i din mejl.
Så har jag byggt min företagswebbplats
Det var lite allmänna råd och tips nu tänkte jag gå igenom mina val för nagotkommunikation.se och också vad det kostat mig.
Webbhotell – Oderland
Till webbhotell har jag valt svenska Oderland. Jag tycker det känns skönt att kunna få support på svenska. Oderland ger också tillgång till WordPress i sitt pris. Via dem betalar jag också för mitt domännamn. Jag använder mig av deras standardpaket för små och mellanstora företag.
Viktigt för mig är också deras användning av miljömärkt el, och mer om att välja webbhotell som använder grön el kan du läsa i mitt blogginlägg Tips för att minska din webbplats klimatpåverkan. Jag har också sett flera andra personer som jag har förtroende för tipsa om just Oderland, så därför föll valet på dem.
Information och priser hos Oderland (affilatelänk)
CMS – WordPress
Enligt WordPress själva är 42 procent av hela webben baserad på deras verktyg. Då förstår ni att de är en stor aktör. Med vana från WordPress sedan tidigare och de möjligheter som det ger så var det inte ett så svårt val.
Men jag skulle tro att det finns lättare verktyg för den som inte är van vid att bygga webbplatser. Vad som ändras var kan vara svårt att förstå i WordPress.
Till WordPress finns en rad olika tillägg för att göra det mesta. En varning är att alla tillägg inte är säkra, de kan användas som ett sätt att få tillgång till din webbplats. Jag försöker hålla mig till välkända tillägg med många användare och goda recensioner. Håll ner antalet tillägg som är installerade då för många kan påverka hastigheten på webbplatsen. Utöver Elementor och Plausible som jag beskriver mer utförligt längre ner använder jag:
- Yoast SEO – verktyg som hjälper mig att skapa bättre sökvänliga texter.
- LiteSpeed Cache – hjälper till med hastighet, och bildoptimering med mera.
- Email Encoder – hjälper till att skydda utskrivna mejladresser på sidan från spam.
- Asset CleanUp – kan stänga av funktioner som inte används och göra din webbplats snabbare.
- Search Exclude – gör det möjligt att exkludera sidor från sökmotorer.
Elementor och Hello
Till WordPress har jag valt att lägga till tillägget Elementor. Det ger mig större frihet att själv bygga min webbplats så som jag vill ha den.
Alla wordpress sidor använder teman. De är en mall för hur sidan kommer att se ut och som du själv sedan anpassar så gott det går. Elementor har ett antal egna sådana teman och jag har valt att använda mig av deras mest grundläggande temat Hello. Det ger mig möjligheten till att bygga webbplatsen i stor utsträckning som jag själv vill.
Elementor finns i en gratisversion och i en betalversion. Jag betalar för Elementor för att använda fler funktioner eftersom jag snabbt insåg att jag ville ha dessa. Jag rekommenderar dig att inte köpa hosting via Elementor utan det är det som heter Pro Plugin du bör köpa en licens av.
Köp Elementor Pro Plugin (affiliatelänk).
Analysverktyg
Plausible Analytics – besöksstatistik
För statistik över besök har jag frångått det kanske vanligaste alternativet Google Analytics. Jag har valt Plausible som är ett något enklare verktyg, det ger mig den information jag behöver och utan att inkräkta på mina besökares integritet. Företaget uppfyller krav på GDPR och har sina servrar inom EU.
Att välja Plausible som har en kostnad jämför med Google Analytics som är gratis kan verka dumt. Var dock medveten om att Google betalar du inte med kronor utan istället med information och spårning av dina besökare.
Om jag ska nämna något negativt så är det att mina egna besök räknas in i de totala besöken vilket lätt gör att det blir många sidvinsningar när jag gått igenom och testat. Detta beror på att besöken inte spåras och därmed inte heller mina egna.
Plausible erbjuder möjligheten att testa gratis under 30 dagar.
Google Search Console – sökstatistik
Efter mitt fördömande av Google ovan kan det tyckas märkligt att jag använder ett annat av deras verktyg. Google Search Console bidrar dock inte till någon spårning eller cookies på min webbplats utan följer trafiken från Google.
Den visar till exempel vilka sökningar som resulterat i att min webbplats kommit upp i sökresultaten. Vilken placering mina sidor får i sökresultaten och att sidorna är sökbara via Google. Den visar också vilka ord eller fraser personer sökt på som lett till att de hittat din sida. Vilket kan vara användbart för att hitta nya ämnen eller ord att inkludera på dina sidor.
Det går helt enkelt inte att undkomma att Google är störst i världen på sök. Jag vill veta hur sökbar jag är och vad personer intresserar sig för och har därför valt att använda det.
Google Search Console är ett gratis verktyg som vem som helst som har en webbplats kan använda.
Information och starta igång med Google Search Console
Mer om sökmotoroptimering kan du läsa i min artikel SEO i WordPress – så kommer du igång!
Vad kostar en företagswebbplats?
Vad din företagswebbplats kostar kan delas i två delar: skapandet av sidan som blir en engångskostnad, och i driftkostnad det vill säga den årliga kostnaden för att allt ska fungera.
Att säga vad det kostar att ta fram en webbplats är omöjligt, svaret blir helt enkelt det beror på. Gör du det själv blir kostnaden din tid som du lägger ned på att lära dig allt och själva skapandet. Tar du hjälp varierar priset beroende på webbplatsen storlek, antalet sidor och och hur många funktioner den behöver. Men också om sidan byggs från grunden eller anpassas utifrån en färdig mall.
Driftkostnaden varierar beroende på vilka val du gjort för webbplatsen vad gäller webbhotell samt övriga digitala verktyg eller tillägg. Behöver du återkommande hjälp av någon att hantera uppdateringar av både verktyg och sidor får då räkna med det i kostnaden.
En större webbplats med till exempel webbshop eller många besökare per månad kan kosta mer för att du behöver ett kraftfullare val från webbhotellet, och till exempel Plausible har en betalningsmodell där du betalar en viss summa beroende på antalet sidbesök per månad.
Min kostnad för nagotkommunikation.se
För nagotkommunikation.se som jag själv tagit fram är det endast en årlig driftskostnad. Så här ser mina driftkostnader ut under 2023 exklusive moms.
Verktyg | Kostnad per år (SEK) |
Plausible Analytics | 565 |
Elementor | 678 |
Oderland inkl. domännam | 2389 |
Totalt | 3632 |
Det är en kostnad som jag behöver få in genom mitt arbete. Det finns antagligen billigare lösningar men detta svarar på ett bra sätt upp till mina behov.
Min webbplats kan hjälpa till att informera kunder om vad jag erbjuder och hur jag arbetar. Och jag känner därför att det är värt det. Det kräver dock att jag är aktiv och fortsätter fylla min webbplats med innehåll och håller den uppdaterad.
Ta hjälp med en företagswebbplats
Vill du få hjälp med en ny företagswebbplats eller behöver hjälp med en befintlig kan du läsa mer om vad jag erbjuder inom webb.