Blogg

Etisk marknadsföring – var snäll mot din kund

Hur bedriver du din marknadsföring? Förhoppningsvis håller du dig inom lagens gränser men det finns också en gråzon. Försöker ditt företag framstå som ansvarstagande i frågor medan ni egentligen inte tar ansvar? Eller är ni manipulerande mot era kunder?

Läs »

Etisk marknadsföring – var snäll mot din kund

Hur bedriver du din marknadsföring? Förhoppningsvis håller du dig inom lagens gränser men det finns också en gråzon. Försöker ditt företag framstå som ansvarstagande i frågor medan ni egentligen inte tar ansvar? Eller är ni manipulerande mot era kunder?

Läs »
Tre olika bilder på keramik i gröna nyanser.

Moodboard – och varför den kan vara ett problem

En moodboard är ett sätt att samla inspiration och få idéer, men också presentera riktningen för en design för andra. Den är ett inspirationskollage av bilder. Ett bra verktyg för den designer som skapar det, men ett sämre verktyg för presentera idéer enligt mig.

Läs »
Emil med studentmössa sitter framför en dator

Jag ska bli student igen!

Jag kanske inte ska bli student med studentmössa men jag ska i alla fall utbilda mig igen. Denna gång på yrkeshögskolan Brobygrafiska där jag ska läsa en vidareutbildning som heter hållbar varumärkesstrategi. Företaget kommer att finnas kvar och fortsätta drivas då jag ska studera på deltid.

Läs »
Höstlöv

Tre sätt att ta hjälp med texter

Som företagare eller organisation skriver du förmodligen en rad olika texter. Har du funderat på att ta hjälp med texter? Kanske vet du inte vad du ska be om hjälp med eller på vilken nivå du ska lägga dig? Därför kommer här lite tips baserade på tre resurser du har: tid, pengar och kunskap.

Läs »
Omslag boken Ställ om! Allt att vinna på ett klimatsmart liv

Ställ om! Allt att vinna på ett klimatsmart liv

Jag har läst och blivit förevigad i boken Ställ om! Allt att vinna på ett klimatsmart liv av Maria Soxbo. En bok som tar upp allt det gottiga med att ställa om. För det blir lätt gnäll och halvsanningar om hur det skulle vara att ställa om, det är många som slår bakut vid tanken på att göra uppoffringar för klimatets skull. Men tänk om omställningen i stället ger oss ett bättre liv?

Läs »
Illustrerad bok, förstoringsglas och frågetecken

Proffsigare texter med rätt verktyg

Att skriva proffsigare texter handlar inte om att kunna alla skrivregler, eller all grammatik. I stället handlar det om noggrannhet och att du behöver en liten inre varningsklocka. En varningsklocka som ringer och säger hur var det nu skulle det vara stor eller liten bokstav på detta ord? Var ska punkten vara i förkortningen?

Läs »
Tryckpress

Att välja tryckeri

Ska du trycka en produkt? Välj ett tryckeri som arbetar för att minska sin egen och din trycksaks miljö- och klimatpåverkan. Det viktigaste för en trycksaks klimat- och miljöpåverkan ligger i materialvalet, men vilket tryckeri du väljer har också betydelse.

Läs »
Återvinningssymbol

Skapa innehåll genom återvinning

Om du är för återvinning och återbruk så bör du också ha detta tänk kring ditt innehåll. Varje dag skapas oändligt mycket innehåll som publiceras på sociala medier. Hur vore det om du i stället skapade innehållet smartare och mer långsiktigt?

Läs »
Kontrast

Färgval med tillräcklig kontrast

Rosa, blått eller kanske grönt? Färgvalen för din grafiska profil eller din grafik är oändliga. Men se till att ge färgerna tillräckligt med kontrast, så att så många som möjligt kan ta del av ditt innehåll.

Läs »
Bambu, halm och bomull

Pappersalternativ utan trä

Hampa, bomull, gräs, halm och sten är några av de material som kan användas till att göra papper av istället för trä. Ur klimat- och miljösynpunkt kan de också vara bättre pappersalternativ.

Läs »