Det är en av anledningarna till att jag på senaste tiden grottat ned mig i Pinterest som en möjlig marknadsföringskanal. En annan var en bild som plötsligt fick spridning och visningar. Jag har därför beslutat att under året testa om Pinterest kan ge några resultat för mitt företag.
Vad är Pinterest?
Pinterest är inget nytt utan har funnits sedan 2010. Pinterest är den snällare och mer positiva plattformen. Ja så vill i alla fall Pinterest själva framställa sig, i en tid med hat och hot på andra plattformar.
De har ofta klumpats ihop med sociala medier, men är egentligen en visuell sökmotor. Besökare är inte där för att vara sociala utan söker inspiration, lösningar och till viss del också produkter.
Kärnan i Pinterest är det som kallas pins, som är det visuella innehåll vi ser när vi söker på Pinterest. Det kan vara foton, illustrationer, grafiska inlägg med text eller video.
Pins samlas i pinboards som är en slags mapp där du samlar det du tycker om. Så att du också lätt hittar tillbaka till det. De flesta som använder plattformen gör det som privatpersoner. De vill samla inspiration till sin renovering, hitta smarta gör-det-själv-tips eller kanske inspireras av andras illustrationer.
Alla pins kommer någonstans ifrån och där kan du som företag bidra genom att själv publicera innehåll till plattformen. Innehållet kan sedan både leda till kännedom om ditt företag eller din produkt. Pinterest är också ett sätt att driva trafik till din egen webbplats. På samma sätt som många använder Google för att driva trafik.

Finns det en svensk målgrupp på Pinterest?
Användarstatistik för hela världen visar på en dominans av kvinnor på Pinterest. Cirka 70 procent av användarna är kvinnor och 30 procent är män. De allra flesta av användarna befinner sig också mellan åldrarna 18 till 44 år. Så är din målgrupp kvinnor i denna ålderskategori kan Pinterest vara en möjlig marknadsföringskanal.
Det finns absolut svenskar på plattformen men tyvärr är den svenska statstik kring användandet av Pinterest något föråldrad. Då Svenskarna och Internet inte på samma sätt verkar undersöka användandet av Pinterest. Från 2021 års rapport går dock att läsa:
“Totalt sett har Pinterest under året använts av drygt 2 av 10 internetanvändare som är 8 år eller äldre.”
Men det som också är värt att notera i deras rapport är att få använder det dagligen. Något som i sig kan vara ett bevis för att besökarna kommer till plattformen med avsikt att lösa en specifik uppgift. De är inte där för att slöscrolla sig igenom flödet. Vilket inte behöver vara en dålig sak, de kan därför vara mer benägna att på olika sätt agera eller köpa för att de har en annan inställning och är ute efter lösningar inte underhållning.
Sen är det viktigt att vara medveten om att Pinterest är visuellt och därför fungerar bäst för områden som är visuella. Därför är områden som heminredning, mat, mode eller konst stora.
Pinterest som en del av en större strategi
Att bara starta ett konto på Pintererst och förvänta sig nya kunder kommer dock inte att fungera. För att lyckas behöver Pinterest vara del av en mer övergripande strategi och förenas ofta med en blogg på en egen webbplats. Eller en kanal på Youtube. Ditt främsta mål bör inte vara att samla följare eller visningar. Istället vill du få personer att lämna plattformen till dina egna kanaler. Där du sedan kan konvertera dem till kunder.
För att skapa pins behöver du ha visuellt material att posta och då kan återigen en blogg vara en utmärkt plats att plocka innehåll från. Du kan lätt också fortsätta posta flera pins som länkar till en och samma källa. Pinterest har inget problem med detta utan du kan lätt prova olika stilar eller texter på dina pins och se vad som fungerar bäst för dig.
Vad fångade mitt intresse?
Det som kanske främst tilltalar mig med Pinterest är livslängden på det innehåll vi publicerar. Alla som försökt synas på exempelvis Instagram vet hur extremt kort livslängd innehållet har. Efter 24 timmar hittar i princip ingen det du postat på nytt. Detta eftersom det befinner sig i ett flöde som ständigt byts ut.
Pinterest däremot baseras på sök och därför kan ditt innehåll fortfarande efter år hittas och få nytt liv om det ligger rätt i tiden och fortfarande är något personer söker efter. På samma sätt som jag arbetar med bloggartiklar som driver trafik under många år kan alltså mina pins göra det samma. Och det är möjligt att ha en långsiktig strategi där besökare fortsätter rulla in utan att vi hela tiden måste vara på tårna.
Inför julen 2024 fick plötsligt bilden nedan med luciatema liv. Den hade jag postat i januari 2023. Utan någon större strategi bakom utan jag la upp lite illustrationer på mitt konto. Den har bara snällt legat där och väntat på att någon skulle börja söka efter lucia eller jul på Pinterest. Och så plötsligt kom den rätta tidpunkten någon hittade bilden och la till den i sin egen pinboard. Pinterest visade den för fler och fler personer klickade och sparade den. Den har nu visats över 2000 gånger, sparats i pinboards 10 gånger och lett till 10 klick vidare in på min webbplats.
Även om det inte kanske är några otroliga resultat tänk om det kan ske med flera pins och om och om igen år efter år?

En pin om dagen i en månad
Jag är än så länge mitt uppe i att experimentera med Pinterest som plattform och kommer därför säkert få anledning att återkomma om det faller väl ut för mig. Men det jag inledde med under min första månad var att posta en pin varje dag. Detta för att visa Pinterest att jag konsekvent lägger upp material vilket dess algortim ska gilla, men också för att få en grund av innehåll som kan hittas. Därefter ska jag försöka fortsätta lägga ut 2-3 pins per vecka för att se om det kan bidra med någon trafik.
Nu var inte mitt konto helt nytt på Pinterest och jag hade fått en boost av visningar från en lucia illustration i december. När jag sedan påbörjade detta experiment första januari. Visningarna är egentligen ganska oväsentliga och också missvisande för varje gång jag själv tittar på mina pinboards räknas detta som visningar.

Än så länge kanske inte resultaten av utgående klick eller sparningar fantastiskt i förhållande till arbetsinsats. Men vi får se var det tar vägen över tid. Pinterest är nämligen för den som söker långsiktighet och inte snabba resultat.
För dig som själv vill testa på
Detta är på inga sätt en fullständig guide men här är några korta tips för dig som själv vill testa på Pinterest:
- Skaffa ett företagskonto så får du tillgång till statistik, annonsering med mera.
- Förvänta dig inga snabba resultat och var beredd att posta konsekvent under lång tid. Sen får du själv avgöra vad konsekvent är.
- Se till att ha någonstans att länka till för den som klickar på din pin. Är det din webbplats se till att få den bekräftad/godkänd av Pinterest.
- Skriv beskrivningar för din profil, dina boards och dina pins. För att allt detta ska kunna sökas på och hittas.
Vill du kolla vad jag gjort besök min Pinterest.
Lycka till så kommer jag säkert att återkomma på ämnet.