Vad är Substack?
Substack är en gratis plattform för prenumererbara nyhetsutskick. Det påminner i mångt och mycket om andra tjänster för att skicka nyhetsbrev med några skillnader.
- Innehållet publiceras på plattformen och kan göras tillgängligt även för den som inte är prenumerant.
- Innehållet skickas också ut via mejl till prenumeranter
- Det finns möjlighet att ta emot donationer eller att begränsa delar av innehållet endast för betalande prenumeranter.
- Plattformen har funktioner för att gilla och kommentera innehåll.
- Möjlighet att få in fler prenumeranter genom att bli hittad via plattformen eller bli rekommenderad av andra.
- Du kan publicera video och podcasts.
- Kan ersätta en blogg.
Vem är Substack för?
I marknadsföring skickar vi normalt ut mejlutsick gratis för att driva trafik eller sälja varor och tjänster. Med Substack har skribenter möjlighet att ta betalt för hela eller delar av sitt innehåll. Det är främst en plattform för enskilda individer det vill säga journalister, skribenter, opinionsdrivare eller enmansföretagare där det personliga varumärket är större än företagets. Det är främst ett sätt att publicera innehåll och att dina prenumeranter att få detta innehåll via mejl.
Vem passar det inte?
Substack är inte ett verktyg för dig som vill automatisera mejlsekvenser eller göra utskick till specifika grupper. Därför passar det dåligt för större företag som ägnar sig åt digital marknadsföring via mejl. Substack är inte heller för dig som vill skapa ett unikt utseende på ditt utskick, det mesta ser ganska lika ut för alla utskick.
Kontroversen kring Substack
Kanske lockas du av personer med framgång på Substack? Kanske är det inte hela sanningen dock. Substack har nämligen tagit in välkända namn med stora följarskaror och betalt dessa en årslön för att publicera innehåll på plattformen.
Detta har upprört många då de anser att man inte konkurrerar på lika villkor. Substack tillkännager inte heller vilka dessa personer är. Dessa skribenter får betalt medan andra jobbar gratis och hjälper till att fylla plattformen med innehåll.
Substack har också fått kritik för att de konsekvent hävdar att de är en plattform där det är användarna som skapar innehållet. Och att de därmed inte har samma ansvar för vad som publiceras som exempelvis en tidning. Men när de betalar personer för att skriva innehåll borde de då inte ha samma ansvar för publiceringen som en tidning? Men när vi inte vet vilka dessa personer är som får betalt för att publicera innehåll kan inte heller Substack hållas ansvariga för innehållet de publicerar.
Vem delar du Substack med?
Substack beskrivs som en plattform för de som inte längre har en plattform. Det vill säga de som kastats ut av andra plattformar.
Substack har blivit en plattform för extrema åsikter, misogyni, transfobi och konspirationsteorier undertecknat av personer som kallar sig journalister. Det har också väckt frågan om vissa
av dessa är en del av den grupp som Substack betalt.
Det har också väckt frågan om vissa av de stora profilerna som ägnar sig år detta är en del av den grupp som Substack betalt för att vara på plattformen. Men återigen eftersom det inte finns en lista över vilka de betalar, kan vi inte med säkerhet veta.
Tillskillnad från flera andra plattformar inom sociala medier som arbetat för att flagga innehåll eller stänga av användare lutar sig Substack mot USA:s yttrandefriheten. Nästan allt ska få sägas vilket förstås gör att det också finns båda sidor i många frågor på Substack. Även om det också finns de som valt att lämna plattformen.
Så här skriver Substack själva om vad användarna får publicera:
Substack cannot be used to publish content or fund initiatives that incite violence based on protected classes. Offending behavior includes credible threats of physical harm to people based on their race, ethnicity, national origin, religion, sex, gender identity, sexual orientation, age, disability or medical condition.
Substack verkar också extremt dåliga på faktiskt efterleva deras egna regler. Kanske finns det inte uttalade hot i Substacks innehåll men vad blir följderna på sikt av en del av det innehåll som delas.
Avgifter och inkomster
Substack är gratis att använda och det går även att leverera innehåll helt gratis. Skribenter kan få inkomster genom att välja att ta emot donationer eller skapa innehåll bakom en betalvägg. Substack tar tio procent av dessa inkomster. Ytterligare tre procent går till Stripe som används för att ta emot betalningarna.
För den med få prenumeranter kan det förstås inte kännas så farligt, men lyckas du väl på plattformen kan det bli en ganska hög avgift du varje månad betalar Substack.
Få tips om nya inlägg
Nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet direkt i din mejl.
Var vill du få din trafik?
Värt att tänka på är också var du vill att dina följare ska ta del av ditt innehåll. På en webbplats du själv äger och har kontroll över eller bort från din plattform. Självklart är det ingen större skillnad om du idag har ett mejlutskick. Men ersätter du exempelvis en blogg med Substack kommer du att leda följare bort från den egna webbplatsen. Chansen att upptäckas via Google minskar när du har mindre innehåll på din webbplats.
Vill du ge bort din trafik samt avgifter från prenumeranter eller vill du skapa en egen plattform. Sveriges förmodligen bästa exempel på någon som skapat detta är Sara Bäckmo och hennes Skillnadens trädgård. Med artiklar låsta för medlemmar som betalar per månad.
Självklart måste det också finnas en publik som kan ha intresse av ditt innehåll och du behöver ha visat på din expertis innan du kan räkna med att få betalt för det.
Hur sparas personuppgifter?
Substack har sin bas i Kalifornien, därför kommer dina prenumeranters personuppgifter att lagras i USA. Det är inte annorlunda mot exempelvis mailverktyg som Mailchimp. Det är dock precis lika fel enligt EU lagstiftning. Som företagare är du ansvarig för att personuppgifter lagras inom EU eller med motsvarande säkerhet, något de företag i USA som testats i rättsfall inte uppfyllt kraven på.
Det så att företag hela tiden bryter mot detta genom olika verktyg som används och sannolikheten för några konsekvenser för ditt företag är låga. Men bara för att alla andra gör det behöver betyda att det är rätt. Du är ytterst ansvarig medan Substack inte kan krävas på något ansvar.
Slutsats om Substack
Kanske den viktigaste lärdomen från detta exempel med Substack är att vi alla måste bli bättre på att undersöka nya sociala medier och plattformar innan vi ger oss in i dem. Det är lätt att bara följa strömmen. Vi behöver se vad plattformen står för men också tänka utifrån din marknadsföring.