Etisk marknadsföring handlar om att ta ansvar för personen du säljer till, före din egen möjlighet till försäljning. Kunden ska ha möjlighet att göra val efter sina egna behov och inte utifrån vad du som säljare behöver. Du bör därför kommunicera transparent, tydligt och sanningsenligt. Förvirra eller dölj inte information från kunden. Kunden ska själv kunna fatta ett välgrundat beslut, utan stress.
Vad säger lagen?
Du som marknadsför ditt företag eller organisation behöver hålla dig inom lagen. Marknadsföringslagen säger vad du får och inte får göra i din marknadsföring. Det gäller exempelvis vilseledande eller aggressiv marknadsföring. Du får inte utelämna viktig information eller med hot, trakasserier eller våld tvinga någon till ett köp.
Om marknadsföring hos Konsumentverket.
Miljöpåståenden i marknadsföring
Miljö- och hållbarhetspåståenden i marknadsföring har ofta visat sig vara missvisande. De är svåra för kunden att tolka och värdera. Vad innebär egentligen att något är grönt eller klimatneutralt?
Det du säger måste vara sant och relevant. Det får inte finnas någon tveksamhet kring innebörden av ditt budskap, eller hur informationen kan tolkas. Du får exempelvis inte säga ”av återvunnet material”, du måste specificera vilka material och hur står mängd som är återvunnet.
Mer om miljöpåståenden och en bra film hos Konsumentverket
Försök inte tvätta ett smutsigt beteende
Att göra marknadsföringskampanjer eller ta fram produkter för olika rättvisefrågor har bara växt allt mer. Ibland kan det vara befogat att göra det. Men det kräver också du först sopar rent framför din egen dörr. Du kan inte prata om kvinnors rättigheter samtidigt som de kvinnor som tillverkar dina produkter är inlåsta på en fabrik utan levnadslöner. Du kan inte heller göra det enbart för egen vinning. Greenwashing var nog först ut som begrepp men efter det har vi fått en rad andra begrepp med ändelsen -washing.
![](https://nagotkommunikation.se/wp-content/uploads/kladnypa.png)
Greenwashing
Är när företag förmedlar falsk eller missledande information om sin produkt och dess miljö- och klimatpåverkan. Greenwashing kan ofta vara ett sätt att skifta fokus från andra sämre områden och framstå som mer miljövänlig än företaget egentligen är. Det hjälper inte att ha en hållbar produkt om du har 99 som inte är det. Vid greenwashing försöker företaget göra vinster på att framstå som ett hållbart alternativ.
Femwashing
Femwashing är ett sätt att använda feminism, jämställdhet eller en känsla av systerskap för sin egen vinning. Företagen säger sig stärka kvinnors självkänsla och använder sig av budskap som ska stärka kvinnor. Samtidigt som de oftast säljer produkter kopplade till osunda ideal.
En övervägande majoritet av företagen ägs av män, men detta är sällan tydligt utan istället anspelas på en vi-känsla bland kvinnor. Produkterna kan också vara skapade av kvinnor i fabriker i Asien utan levnadslön eller rimliga levnadsförhållanden. Som uppenbarligen inte räknas i den feministiska kampen företagen påstår sig driva.
![Stumpor med texten grl pwr!](https://nagotkommunikation.se/wp-content/uploads/grlpwr-2.jpg)
Pinkwashing
Pinkwashing är vanligt förekommande under pride och pridemånaden. Företag säljer exempelvis produkter med regnbågsflaggan för egen vinning. Eller väljer att visa sitt stöd för hbtqi under en kort period, men bidrar inte till att på något sätt förbättra rättigheterna för hbtqi-personer.
Pinkwashing används också för företag som driver kampanj med hjälp av den rosa färg som blivit symbol för att samla in pengar till bröstcancerforskning. Företagen skapar rosa produkter samtidigt som företagen inte själva bidrar med pengar, eller producerar produkter som innehåller kemikalier som faktiskt kan göra att fler får bröstcancer.
Wokewashing
Wokewashing är ett samlingsnamn under vilket vi kan sortera in flera olika sorters -washing. Företag använder en aktuell social fråga för egen vinning, medan de själva inte gör något för att bidra till förändring på det egna företaget, eller i världen.
Sportswashing
Företag men också hela länder använder sport som ett sätt att förbättra ett ofta skamfilat rykte, genom att agera sponsorer för sportarrangemang eller för individuella idrottare.
Lämna gråzonen och ägna dig åt etisk marknadsföring
Lagen är tydlig men det finns också många andra saker som inte omfattas av lagar. Det finns en gråzon som inte bryter några lagar men som är taktiker för att manipulera till köp.
Här kommer några exempel på vad som är en gråzon inom marknadsföring, och vanliga beteenden som du inte kanske ens tänkt på kan vara manipulativa.
Pressa inte kunden till snabba beslut
Att stressa till snabba beslut innebär att kunden inte kan ta ett välgrundat och genomtänkt beslut. Exempel på detta kan vara genom ett väldigt kort erbjudande där kunden behöver bestämma sig här och nu. En annan taktik för att pressa kunden är att använda sig av olika former av nedräkningar.
Skuldbelägg inte kunden
Lägg inte skuld på kunden för att denna inte köper, eller för att den inte längre vill ta del av dina erbjudanden. Ett sådant exempel är när kunden försöker avregistrera sig eller säga upp en tjänst och företaget försöker övertyga denna att stanna, genom att fråga om den verkligen är säker, och om berätta om allt den kommer att missa. Underlätta istället för den som vill sluta. En annan metod är att hävda att något kan förändra kundens liv, genom att kunden inte köper detta läggs skuld på personen som ska känna att den inte vill sitt eget bästa.
Var ärlig med din avsikt
Om du har för avsikt att sälja något till den du tar kontakt med var tydlig med det. Varför vill du boka ett möte eller varför ringer du en kund? Något som också blivit aktuellt på sistone är alla de gratis webbinarium som erbjuds. Var tydlig med att du också kommer att berätta om din tjänst eller produkt i inbjudan till webbinariumet.
Var öppen med ditt pris och använt inte lockpriser
Försök inte att dölja vad något kostar. Säljer du tjänster så kanske du behöver veta mer om uppdraget för att ge en offert, men har du en produkt till ett fast pris dölj inte priset.
I princip alla som säljer något sätter också ojämna priser. Att säga att något kostar 99 kronor låter billigare än att säga 100 kronor även om skillnaden är liten i rent pris, så att sätta priser som slutar på nio är i grunden ett trick för att lura köparen att uppleva något som billigare.
Ljug inte om tillgänglighet
Här hittar vi säljtaktiker som ”endast två platser kvar” eller ”sista chansen”. Visst kan det vara så men men ibland används dessa ord trots att det inte finns någon begränsning eller 100 stycken kvar av varan. Detta har varit vanligt hos exempelvis hotell där det anges ”endast ett rum kvar” vilket i många fall visat sig vara en osanning.
Få mejl om företagande
Mitt företag behöver utvecklas, därför kommer mina gratis månadsmejl under 2025 att fokusera på vad jag kan göra för att det ska ske. Jag delar med mig av vad jag gör, mina tankar och hur jag försöker att balansera den personliga hållbarheten. Följ med och låt dig inspireras!
Hur gör du för att inte trampa snett?
Det kan förstås lätt upplevas som ett minfält, hur ska du undvika att inte trampa snett? Gällande marknadsföringslagen och miljöpåståenden måste du förstås skaffa dig koll, då det ligger på dig som företagare att ansvara för att detta sköts. För exempelvis greenwashing riskerar du att anmälas till Konsumentverket. Men så klart också hängas ut av de som upptäcker vad ditt företag gör.
Se inte varje social fråga som en chans för ditt företag att synas eller tjäna pengar. Engagera istället ditt företag i de frågor som ditt företag verkligen brinner för och genomför meningsfulla aktiviteter som genomsyrar hela företaget.
För taktiker i gråzonen kommer du inte drabbas av några lagliga konsekvenser av att använda dig av dessa taktiker. Men vilken typ av företag vill du bedriva, hur vill du själv bli bemött som kund?
Behöver du ägna dig åt olika tveksamma metoder för att driva ditt företag behöver du antagligen tänka över om din affärsidé fungerar. Eller kanske är det dags att se över din kommunikation för att hjälpa kunden i stället för att pressa denna till köp.