Skapa innehåll genom återvinning

Om du är för återvinning och återbruk så bör du också ha detta tänk kring ditt innehåll. Varje dag skapas oändligt mycket innehåll som publiceras på sociala medier. Hur vore det om du i stället skapade innehållet smartare och mer långsiktigt?

Att skapa innehåll för sociala medier tar tid och det kan kännas frustrerande att se något du lagt så mycket tid och energi på försvinna ur flödet på en dag.

Utgå inte från sociala medier 

Hur skulle det bli om du INTE skapade innehåll för sociala medier i första hand? Om du i stället utgick från ett format med en längre livslängd? Innehåll som kan upptäckas och uppskattas under lång tid, exempelvis blogginlägg, artiklar, poddar, nedladdningsbart material, eller film.

Återanvänd ditt långa material till att skapa innehåll till sociala medier, och lyft ut godbitar. På detta sätt lägger du tid på innehåll som kan ge dig nytta under lång tid samtidigt som det underlättar och snabbar på arbetet med innehåll till sociala medier. 

Anpassa innehållet 

Olika sociala medier har olika förutsättningar och du kommer att behöva anpassa ditt innehåll. Texters längd behöver justeras och bilder behöver anpassas till rätt format för plattformen. Tonen i språket kanske också behöver förändras beroende på plattform.

En artikel kan inte postas i sin helhet på exempelvis Instagram. Men de viktigaste punkterna kanske kan förvandlas till ett eller flera snygga karusellinlägg med utvalda delar från artikeln. Kanske kan det bli en video där du berättar om något från artikeln?

Exempel på karusellinlägg med flertal bilder där du bläddrar dig fram.

När du har ett långt innehåll att arbete utifrån kan du lättare ta fram höjdpunkter utifrån detta. Om du arbetar med film kan det handla om att klippa ut höjdpunkter ur en längre video som kan anpassas till sociala medier. 

Stanna på plattformen 

De sociala medieplattformarna tycker inte om när vi försöker få besökare att lämna deras plattform. Det vill säga ett inlägg där du skriver ”läs min nya artikel” och länkar ut till artikeln, eller länkar ut till en film på Youtube förmodligen kommer ges dålig spridning av plattformen. 

Det finns ytterligare anledningar till att denna typ av inlägg inte får den spridning du önskar. Har du bara skrivit en kort text kommer tiden som mottagaren interagerar med innehållet vara kort. Om det dessutom inte finns något att direkt reagera på att gilla eller kommentera, är det ytterligare ett bevis för plattformen att detta inte är något personer upplever som intressant och något de bör sprida.  

Skapa innehåll från tidigare inlägg men duplicera inte

En annan bra källa till nytt innehåll är det innehåll du redan har publicerat i sociala medier. Gå tillbaka och se vad som har varit lyckat. Har du spridit det på flera plattformar? Eller kan du återanvända innehållet på samma plattform?

Det finns dock en sak du ska undvika när det gäller att återanvända innehåll, och det är att posta exakt samma innehåll om och om igen på samma plattform. Detta brukar kallas duplicerat innehåll. 

Postar du samma innehåll på samma sociala medieplattform upprepade gånger kommer du att ”straffas” för det genom en sämre räckvidd på dina inlägg. Det vill säga dina inlägg kommer att visas för färre personer. 

För en webbplats gäller samma sak men där är det Google eller andra sökmotorer som inte uppskattar duplicerat innehåll och kommer därför ge ditt innehåll en sämre placering i sökresultaten. 

Men har du ett bra äldre inlägg som grund är det oftast inte svårt att omarbeta materialet till ett nytt inlägg som ändå särskiljer sig från det tidigare. 

Kommer följarna tröttna på samma innehåll?

Kanske tänker du att personer kommer se och tröttna på ditt innehåll om det är samma i flera kanaler? Eller om du upprepar gammalt innehåll. 

Det finns flera aspekter som gör att de antagligen inte kommer göra det. 

  • Följarna ser inte allt. Flöden i sociala medier är som sagt snabba och få har tid att titta på allt. 
  • Alla följare är inte på alla plattformar. Vi har alla våra favorit plattformar där vi tar till oss av innehåll. Och även våra följare är förmodligen inte lika mycket på alla av dessa. 
  • Följarna minns inte. Om du tillsammans med att anpassa ditt innehåll efter plattformen också låter det gå lite tid kommer inte personer reagera på något som du anser som gammalt. De har inte samma koll som du på ditt innehåll och minns inte exakt vad som publicerat tidigare. 
  • För nya följare är det nytt. Om du får nya följare är det antagligen ny information för dessa. Få går tillbaka och läser allt du någonsin publicerat. 

Så arbetar jag med att skapa innehåll

Min egen första prioritering är att skapa långvarigt innehåll här på webbplatsen i form av artiklar. Om vi tar artikeln Pappersalternativ utan trä som exempel. Där jag inlett med att göra research om ämnet, skrivit artikeln, tagit fram bilder och publicerat den. Utifrån artikeln skapade jag sen tre olika inlägg till Instagram och Linkedin:

  • Ett karusellinlägg om 5 pappersalternativ
  • Ett inlägg om stenpapper och om det är greenwashing   
  • Ett inlägg om vad ordet träfritt papper betyder. 

Samtliga inlägg står upp bra för sig själva utan att läsaren måste lämna Instagram eller Linkedin. 

Artikeln i sig är sökbar och kan under lång tid förhoppningsvis driva en och annan besökare från sökmotorer. Även om ämnet i detta fall är väldigt smalt. 

Utöver detta bidrar också artikeln med ett litet innehåll till mitt mejl jag skickar ut till prenumerant en gång i månaden, i form av en liten puff om den senaste artikeln på webbplatsen. 

Om jag skapar nytt innehåll till sociala medier

Jag skriver oftast bara en längre artikel i månaden och det är inte alltid det kan bli hela tre inlägg av en artikel. Känner jag behovet av att fylla ut med fler inlägg i sociala medier försöker jag numera undvika att skapa allt för komplicerade inlägg som exempelvis utbildande karuseller. Detta då jag anser det tar för lång tid för mig att ta reda på fakta, och skapa denna typ av karuseller. När de kanske bara är synliga en dag.

I stället försöker jag skapa innehåll utifrån något enklare det kan exempelvis varit något jag tänkt och funderat på. Där jag inte behöver göra några efterforskningar för innehållet. 

Strategin ovan är ett sätt att försöka vara varsam om min tid och få ut så mycket som möjligt av den tid jag lägger ned. Något jag tycker du också ska göra, fundera över var ditt innehållskapande gör mest nytta. 

Vill du läsa mer om innehållsmarknadsföring och innehållstrategi kan du läsa min artikel Innehållsmarknadsföring – en långsiktig strategi.

Innehåll
Texten är skriven av

Emil Eriksson

Grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med liten påverkan på klimat och miljö. Och som tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ.

Fortsätt dialogen på: 

Du kanske också vill läsa

Få mejl om något

Skriv upp dig på min mejllista så får du kostnadsfritt mitt månadsmejl. Jag delar med mig av tankar kring företagande, kommunikation och hållbarhet. 

Tidigare ämnen för mejlen har till exempel varit vad punk och hållbarhet har gemensamt, vad som gör att du sticker ut som egenföretagare och tips på saker att titta eller lyssna på.

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan