Innehållsmarknadsföring – en långsiktig strategi

Kalla mig naiv men jag tror och hoppas på att marknadsföring kan ske långsiktigt och utan att betala sig fram. Därför har jag valt att arbeta med innehållsmarknadsföring för egen del. Kanske kan det också passa ditt företag?

I Sverige är vi snabba med att plocka upp engelska termer så kanske har du hört talas om content markering. Kanske inte lika välkänt på svenska som innehållsmarknadsföring. Fokuset inom denna typ av marknadsföring ligger på att gratis dela med sig av värdefullt innehåll. Det är ett sätt att hitta och skapa kontakt med kunder och att skapa förtroende för ditt företag genom att visa på din expertis.

Ytterligare en slemmig försäljningsstrategi kanske du tänker. Ja det är en strategi, men du behöver en plan för att nå dina kunder. I jämförelse med andra strategier är den inte lika slemmig.

Fördelar med innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är ett långsammare arbetssätt, för den som är villig att växa lite långsammare men stadigare. Det är ett sätt att undvika att köpa sig till kunder. Innehållsstrategin utgår inte från någon betald marknadsföring.

Annonsering är en snabbare lösning men riskerar att falla platt utan vissa av de övriga delar som innehållsmarknadsföring bygger på. Den betalda marknadsföringen riskerar också att bli en spiral där du får annonsera mer för att få in fler nya kunder. Inkomsterna riskerar också att bli ojämna om de endast kommer i samband med annonsering.

Hur vill du upplevas av dina möjliga kunder?

Till skillnad från betald marknadsföring ligger intresset vid innehållsmarknadsföring hos kunden. Kunden söker efter en lösning på ett problem eller efter inspiration. Och det är kunden själv som väljer att ta del av ditt innehåll och att följa ditt företag. I motsatts från betald marknadsföring som är uppsökande vilket vi är ganska trötta på.

Innehållsmarknadsföring kanske inte passar för alla men jag vill ändå dela med mig av hur jag arbetar med det och hur du skulle kunna arbeta med det.

Gör en innehållsstrategi

Det kan vara roligt att skapa innehåll lite på känn för dina olika kommunikationskanaler, och har du tur fungerar det. Men för att få lite ordning på saker och ting så är en strategi verkligen inte att underskatta. När du vet varför du gör något, vad du erbjuder och till vem så blir det mycket lättare att ta fram ditt innehåll. Då kan du också se om din strategi lyckas.

Vad är syftet med innehållsmarknadsföring?

Steg ett är att bestämma ett syfte, varför ska du jobba med innehållsmarknadsföring? Vad vill du uppnå? Ska kunden köpa en produkt, eller kanske genast tänka på dig när de behöver den typ av tjänster du levererar?

Det kanske kan vara svårt till en början men försök att sätta någon form av mätbara mål. Försök att undvika att sätta mål som handlar om till exempel antalet följare. På engelska brukar man tala om vanity metrics. Det vill säga siffror som ser bra ut men egentligen inte säger så mycket. Säg att du har 5 000 följare på Instagram men ingen av dem engagerar sig i ditt innehåll. De går inte vidare till att besöka din webbplats eller köpa din produkt eller tjänst, då har du ingen nytta av dem. De blir endast något som känns och ser bra ut.

Viktigare är kanske att se hur många besökare som går vidare till någon form av fortsatt kontakt eller köp.

Vem är kunden?

Om du inte redan gjort det i till exempel en affärsplan, marknadsföringsplan eller liknande så behöver du bestämma vem du vill nå – din målgrupp. Du behöver anpassa din strategi efter målgruppen. Vilka är intresserade av det du erbjuder?

Alla är inte en målgrupp, då det inte går att bygga en strategi runt och du kommer sakna resurser för att göra det.

Vilket problem är det du löser för kunden? Vad vill de veta?

Exempel på innehållsmarknadsföring

När du vet vem du vill nå är det dags att fundera över på vilket sätt du bäst når dessa personer. Var tror du personerna befinner sig? Var kan de ta till sig ditt innehåll. Är de ungdomar på TikTok eller pensionärer på Facebook?

Här är ett exempel på val av kanaler och så som jag jobbar.

Webb som en del I innehållsmarknadsföring.

Webbplats med sökbara artiklar

Webbplatsen bör vara din grund. Här har du full kontroll över ditt innehåll, det finns inga algoritmer eller plötsliga förändringar i plattformen som i sociala medier. Här levererar du ditt längsta och mest värdefulla innehåll för besökaren. Det gör du bästa genom att publicera artiklar som kan vara till hjälp för besökaren.

Att skapa bra innehåll som också är optimerat för sökmotorer ger dig på sikt besökare. Här gäller det att ha tålamod, det tar tid både att skapa innehåll och att rankas högt av sökmotorerna. Det är en långsiktig satsning men som på sikt leder in potentiella kunder under lång tid. Även under en paus så kan gamla artiklar fortsätta driva trafik. Detta är helt annorlunda mot sociala medier som slutar fungera som motor så snart du slutar posta.

Innehållet behöver anpassas för att tilltala sökmotorerna genom så kallad Search Engine Optimization (SEO). Webbplatsen måste vara väl fungerande vad gäller till exempel hastighet och mobilanpassning.

Youtube, podcast eller mejlutskick som en del av innehållsmarknadsföring.

Mejl, YouTube, podcast

Det näst viktigaste kommer i detta steg. Komplettera din webbplats med någon ytterligare form av kommunikationskanal som är återkommande men inte är sociala medier. Jag förespråkar mejlutskick, och är det jag använder men det skulle också kunna vara YouTube eller en podcast.

Genom att sätta upp anmälan till mejlutskick har du en direktväg fram till kunden. Tänk vilken fördel att få landa direkt i någons inkorg! Detta är ett sätt för dig att hålla dig kvar i kundens medvetande. Försök att erbjuda unikt innehåll via nyhetsbrevet, ge mottagaren en anledning att prenumerera. Om mottagaren endast får samma innehåll som på webbplatsen eller i sociala kanaler så är risken att de ledsnar. Eller om de endast får mejl med produkter.

Sociala medier som en del av innehållsmarknadsföring.

Sociala medier

Sociala medier ska vara strösslet på tårtan. Här behöver du vara medveten om att det enda du kontrollerar är ditt innehåll. Hur algoritmer fungerar eller vilka nya funktioner utvecklarna väljer att införa har du ingen kontroll över. Det är ingen idé att heller reta upp sig över detta.

Det mesta innehållet i sociala kanaler är otroligt kortvarigt. Det är endast aktuellt så länge det syns i mottagarens flöde för att sedan snabbt försvinna.

I vilken eller vilka sociala medier du ska befinna dig beror på var du tror din målgrupp finns. Här är det fokus som gäller, försök inte skapa närvaro på alla olika sociala medier. Det tar tid att vara aktiv och vad är rimligt att hinna med. Räcker inte tiden till är min rekommendation att minska på sociala medier först.

Innehållsplan

När syfte, målgrupp och vilka kanaler som ska användas är klart behöver du också en plan för vilket innehåll som ska tas fram. Samt hur ofta du ska publiceras något. Här gäller det att se vad som är rimligt att hinna med. Kvalitet för kvantitet. Jämför inte heller ditt företag med andra. Du vet inte hur stora resurser i form av tid eller pengar de läger ned på att skapa innehåll.

För mig och Något kommunikation är planen att en gång i månaden publicera en artikel, och skicka ett mejl. Instagram brukar jag försöka få till tre till fyra inlägg i månaden. Men jag har bestämt mig för att det är det som prioriteras bort först.

För att ha en plan utifrån detta skriver jag i början av varje månad ned rubriker för det innehåll som ska skapas under månaden. Planen är dock öppen för spontana infall och ändringar.

Du bör också någonstans bestämma vilken typ av innehåll som publiceras i vilken kommunikationskanal och kanske är också sättet som det skrivs eller framförs beroende på kanal. Jag försöker till exempel vara mer personlig, ärlig och öppen i mina mejl och i mina händelser på Instagram. Medan här på webbsidan är fokus på att hjälpa och att utbilda.

Ge värde med ditt innehåll

Prata inte enbart om dina produkter och tjänster om det inte på något sätt är lärorikt för kunden. Det finns en rekommendation om att 20 procent av innehållet du producerar får vara sälj övriga 80 procent ska vara av värde för kunden.

Var generös med din kunskap, inom rimliga gränser. Din tid är inte gratis och fri för vem som helst att utnyttja. Glöm inte bort att ett företag behöver inkomster så berätta vad du har att erbjuda eller säljer för produkt men gör det genom schyssta former.

Vad du visar upp kommer du också att få tillbaka. En av mina första artiklar var denna Tips för att minska din webbplats klimatpåverkan, vilket gjorde att de första som kontaktade mig ställde frågor om dessa saker.

Utvärdera innehållsstrategin

Om du lyckades få ned några mätbara mål behöver det finnas tid för att utvärdera hur det går. Ger innehållsstrategin resultat? Finns det typer av innehåll som fungerar bättre än andra?

Försök få fram information om var dina kunder kommer ifrån, det kan vara så enkelt som att fråga dem var de hittade till dig eller via analys av olika statistik. Det gör det möjligt att reda ut vilken kommunikationskanal som lett till nya kunder. Och om det finns kanaler som kanske tar en massa tid men inte ger något resultat?

Är innehållsmarknadsföring rätt för dig?

Innehållsmarknadsföring kanske låter som en fantastisk lösning för att få kunder. Men självklart finns det nackdelar också. Till exempel tiden det kan ta att se resultat och tiden eller kostnaden du behöver lägga ned för att ta fram allt detta innehåll. Innehållsmarknadsföring ger ingen flygande start. Ju populärare metoden blivit desto hårdare blir konkurrensen med antalet artiklar i sökmotorerna eller antalet inlägg som skapas i sociala medier.

För vissa branscher lämpar det sig också bättre eller sämre, till exempel ett företag som arbetar väldigt lokalt skulle jag kunna tänka mig att det finns bättre metoder för.

Som ytterligare läsning och inspiration kan jag rekommendera Wandering Aimfullys text om innehållsstrategi och deras liknelse till den som sallad.

Behöver du hjälp med innehållsmarknadsföring?

Behöver du hjälp att komma igång med innehållsmarknadsföring? Att ta fram en innehållsstrategi eller att skapa innehåll som artiklar, mejlutskick eller inlägg till sociala medier ta kontakt så kan vi diskutera vidare hur jag kan hjälpa till.

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Anmäl dig till mejllistan

Vill du få information om nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet, och omvärldsbevakning på dessa ämnen? Skriv upp dig så får du kostnadsfritt mitt månadsmejl.

Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Om du är för återvinning och återbruk så bör du också ha detta tänk kring ditt innehåll. Varje dag skapas oändligt mycket innehåll som publiceras på sociala medier. Hur vore det om du i stället skapade...
Har du hört talas om Substack? Någon du följer kanske har uppmanat dig till att följa dem på deras Substack. Eller kanske är du en av dem som flyttat över dina mejlutskick till plattformen. Men vad...
Hur bedriver du din marknadsföring? Förhoppningsvis håller du dig inom lagens gränser men det finns också en gråzon. Försöker ditt företag framstå som ansvarstagande i frågor medan ni egentligen inte tar ansvar? Eller är ni manipulerande...