Checklista för dina mejlutskick

Brev som förvandlas till ett pappersflygplan
Mejlutskicket eller nyhetsbrevet är skrivet men innan det är dags att klicka skicka kontrollera dessa saker.

Det är väl inget som är tråkigare än att upptäcka fel i något som nu landat i ett stort antal inkorgar. Därför kommer här ett antal saker som du kan kontrollera för att höja kvalitén på ditt nästa mejlutskick.

Använd gärna funktionen för att skicka ett testmejl till dig själv. Det finns i de flesta verktyg för mejlutskick för att kontrollera vissa saker, och för att se vad du faktiskt skickar.

Texter

  • Har du gjort en stavningskontroll av din text?
  • Har du läst texten högt för dig själv, eller bett någon annan läsa igenom?
  • Är rubrikerna i mejlet representativa för innehållet, är det tydligt vad som kommer finnas under respektive rubrik?
  • Är länkar i texten tydliga med var de leder och vilken information som finns där? Undvik länkar av typen “Läs mer här”.
  • Har du döpt mejlet på ett sätt som beskriver vad mottagaren kommer att få ta del av i mejlet? Här har du chansen att locka till läsning skriv därför inte exempelvis “Nyhetsbrev augusti 2024”

Få mejl om företagande

Mitt företag behöver utvecklas, därför kommer mina gratis månadsmejl under 2025 att fokusera på vad jag kan göra för att det ska ske. Jag delar med mig av vad jag gör, mina tankar och hur jag försöker att balansera den personliga hållbarheten. Följ med och låt dig inspireras!

Bilder

  • Har bilder en alt-text som beskriver bildens innehåll?
  • Förekommer det text i bilder? Försök att undvika detta eller upprepa det i texten. Alla kommer inte läsa in bildinnehållet i dit mejl.
  • Har du sparat bilder i korrekt storlek eller ser ditt verktyg till att minimera bilderna på ett bra sätt.

Övrigt

  • Har du börjat med det viktigaste först? Den första länken bör också vara den viktigaste då läsaren som skickas iväg ut från mejlet kanske aldrig återvänder för att läsa resten.
  • Fungerar länkarna i mejlet?
  • Ser allt korrekt ut exempelvis typsnitt, färger textstorlek. Är det konsekvent?
  • Är namn/rubrik på mejlet korrekt så det visas som du vill i inkorgen?
  • Finns det en tydlig avsändare och möjlighet att avregistrera sig från mejlet?

När du kontrollerat alla dessa saker har du i alla fall minskat risken för några av de vanligaste felen.

Lycka till med ditt mejl!

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Pins från mitt Pinterest

Pinterest som svenskt företag? 

Just nu händer det mycket med de stora sociala medierna och stämningen på och mot plattformarna är inte på topp. Vi som försöker nå ut ser också hur snabbt materialet vi jobbat hårt med försvinner i...
Återvinningssymbol

Skapa innehåll genom återvinning

Om du är för återvinning och återbruk så bör du också ha detta tänk kring ditt innehåll. Varje dag skapas oändligt mycket innehåll som publiceras på sociala medier. Hur vore det om du i stället skapade...
Brev med ett hjärta på.

Mejllista – så kommer du igång

Mejllista, nyhetsbrev eller mejlutskick oavsett namn har mejlet fått en renässans, från oanvänd och ouppskattad till ett av de bästa sätten att nå ut....

Få mejl om företagande

Mitt företag behöver utvecklas, därför kommer mina gratis månadsmejl under 2025 att fokusera på vad jag kan göra för att det ska ske. Jag delar med mig av vad jag gör, mina tankar och hur jag försöker att balansera den personliga hållbarheten.

Följ med och låt dig inspireras!

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan