SEO i WordPress – så kommer du igång!

Bara för att du har en webbplats betyder det inte att någon kommer att hitta den. Den behöver lite hjälp på vägen för att bli upptäckt. Det är här sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden.

Det finns många typer av SEO- verktyg men här kommer jag fokusera på tillägget Yoast i WordPress och hur du kommer igång med Google Search Console.

Vad är SEO? 

Din webbplats kommer antagligen att fångas upp av Google och andra sökmotorer. Men med sökmotoroptimering ökar du sannolikheten och skyndar på processen. Med rätt hjälpmedel, kunskap och lite tid gör du ditt innehåll så bra som möjligt både för Google och besökaren.

Vad vill Google ha? 

Det mesta på din webbplats påverkar om Google kommer att rekommenderar dina sidor bland sökresultaten. Du ska inte inte göra saker för att tillfredsställa Google utan tänk på besökaren. Vad besökaren skulle uppskatta är precis det Google försöker avgöra. Försök inte tänka att du på något sätt ska lura Google för att hamna högre upp i sökresultaten. Google har förmågan att se igenom eventuella trick och kommer istället att inte rekommendera dina webbsidor.  

Så hur gör vi en webbplats som både besökare och Google uppskattar? 

Webbsidor som laddar fort

Ingen tycker om en webbplats som laddar långsamt, och inte heller Google. Se till att komprimera bilder och undvik exempelvis filmer som startar automatiskt. Hur du kan minska tyngden på dina bilder kan du läsa om i min artikel Tips för att minska din webbplats klimatpåverkan. 

Strukturerat och tillgänglighetsanpassat innehåll

Strukturera ditt innehåll med rätt rubriknivåer, detta handlar om att använda rätt typ av rubrik på rätt nivå. Nivån på rubriker på webben anges som H1, H2, H3 och så vidare. Sidor ska alltid inledas med en H1 och en H3 ska exempelvis inte komma före en H2. 

Rätt rubriknivå tillgänglighetsanpassar också innehållet för den som behöver teknologiska hjälpmedel för att ta till sig innehållet på sidan. De ska kunna följa med i strukturen. En annan sak kopplat till tillgänglighet är att ge bilder ALT-texter. Detta är en alternativ beskrivning av bildens innehåll, för den som inte kan se bilden men den kan också fylla en funktion om bilden av någon anledning inte skulle ladda. Google vill kunna hitta dessa ALT-texter.

Längre texter 

Angående längden på texter råder det debatt om vad som är den ultimata längden på en text. Kanske finns det inget exakt svar på denna fråga, men självklart är det så att i en längre text har Google en möjlighet att avgöra vad innehållet handlar om och identifiera fler sökord. Men anpassa såklart din text efter vad besökaren vill och orkar läsa. Viktigast är sidans syfte, men för artiklar av den typ du nu läser har jag hört rekommendationer på minst 1 200 ord.  

Säkerhet

En webbplats som anses vara säker kommer Google att premiera. Googles möjlighet att avgöra detta är genom att sidan har ett SSL-certifikat. Det är detta som gör att sidan har en adress med https:// istället för endast http://. 

Mobilversion 

Mobilversionen av din webbplats är det som Google använder i sin ranking. Därför behöver webbplatsen fungerar bra i mobilen och innehållet anpassas efter formatet. Men kraven på hastighet är också högre för en mobil än för en webbplats på en dator. Om du mäter hastigheten för din webbplats försök att också mäta mobilversionen.  

Google PageSpeed Insights kan användas för att se prestandan på mobilversionen av din webbplats.

Kom igång med SEO i WordPress

Okej, det var några övergripande råd nu är det dags att komma igång och dyka ned i WordPress och att ta hjälp av verktyg. Första steget är att kontrollera så att din webbplats inte är blockerad från sökmotorer i WordPress. 

I WordPress under Inställningar och Läsa kontrollera så att Be sökmotorer att inte indexera denna sida inte är markerad. Den kan varit markerad under tiden som webbplatsen byggts.

Under inställningar i WordPress ska synlighet i sökmotorer inte vara ibockad.

Yoast SEO i WordPress

Ett av de absolut mest använda verktygen för SEO i WordPress är Yoast. Via verktyget får du hjälp att anpassa dina texter så de passar sökmotorer. Verktyget påminner om detaljer som kan vara lätta att glömma, och ger dig råd för att skriva bättre texter anpassade för webb. Observera att Yoast fungerar bäst för längre texter som artiklar och blogginlägg.  

Yoast finns både i en betalversion med fler funktioner och en gratisversion. Gratisversionen kommer att gott och väl räcka till för att komma igång. Hela Yoast är också översatt till svenska.

För att installera Yoast på din webbplats går du in i WordPress och klickar dig in på Tillägg i vänstermenyn och väljer Lägg till nytt. Sök efter Yoast SEO i sökrutan och välj att installera. 

Hitta och installera Yoast SEO under tillägg i WordPress.

Efter du installerat Yoast hittar du det under rubriken SEO i WordPress vänstermeny. Här kommer du att hitta en konfigurationsguide, följ denna och Yoast hjälper dig steg för steg med dina inställningar.

Att använda Yoast

Efter att installerat Yoast kommer du i fortsättningen att ha tillgång till en extra verktygspanel för alla dina inlägg och sidor i WordPress när du är inne och redigerar dessa. Yoast kommer du åt via en knapp med ett Y uppe till höger. Du kommer nu att se en skala med rött, orange och grönt för hur väl du skrivit och sökoptimerat innehållet på dina webbsidor.

Via Yoast verktygsfältet fyller du i en fokusnyckelordsfras som är det främsta sökordet för din text. Denna kommer sedan Yoast påminna dig om att använda tillräckligt många gånger i din text för att höja möjligheterna att Google ska hitta det. För denna text har jag exempelvis valt nyckelordsfrasen ”SEO i WordPress”.

Läsbarhets- och SEO-analys

Med Yoast får du på varje sida en läsbarhetsanalys och en SEO-analys. Läsbarhetsanalysen hjälper dig att förbättra din text och håller exempelvis koll på längden på meningar och stycken, och att du inte har ett för passivt språk. Den hjälper helt enkelt till med råd för att förbättra din text. Du måste dock forfarande göra ändringarna.

Yoast SEO-analys.
Exempel på hur Yoast SEO-analys kan se ut.

SEO-analysen håller koll på det sökmotorer vill ha. Analysen vill exempelvis att ditt inlägg ska innehålla din fokusnyckelordsfras i texten och i rubriker, och att du har länkar och bilder.

Du måste inte känna att du måste uppfylla varje sak som de båda analyserna visar, det viktiga är trots allt att det blir en text anpassad för besökaren. Men försök att åtgärda det du kan.

Metabeskrivning

Metabeskrivning är en kort text som visas i Googles sökresultat under sidans rubrik och som beskriver sidans innehåll. Denna kommer Yoast att be dig fylla i. Den ska locka till att klicka för fortsatt läsning.

Exempel på metabeskrivning på Google.
I detta exempel för sökordet Yoast är det i den röda boxen metabeskrivningen.

Om du inte anger en metabeskrivning på en sida kommer Google själv att plocka text från sidan. Det är bättre att du själv kan styra vad som står och skriva rätt längd. Under Google förhandsgranskning i Yoast för den aktuella sidan hittar du fältet Metabeskrivning där du skriver din önskade text.

Google Search Console 

Nästa verktyg för SEO i WordPress är Google Search Console. Du använder det delvis som ett statistikverktyg för att se hur ofta dina sidor visas på Google, sidornas placering i resultaten och hur många klick de fått. Du använder det också för att meddela Google att du vill att de ska hitta dina sidor, detta kallas för att de indexeras. Med Search Console får du varningar om dina sidor inte kan indexeras korrekt.

Koppla samman Yoast på din webbplats med Google Search Console

Du behöver först skapa ett konto hos Google Search Console. Efter det följ denna guide från Yoast för hur du kopplar ihop din webbplats med Google Search Console via Yoast. Search Console behöver veta vilken som är din webbplats och att du är ägaren av den.

Skapa en webbplatskarta med Yoast

Nästa steg du bör göra är att berätta för Google Search Console vilka sidor som finns på din webbplats. Detta gör du med en webbplatskarta (sitemap på engelska). Det är som namnet antyder en form av karta eller lista över din webbplats innehåll som berättar om allt innehåll som finns och hur det hänger ihop. För att dina webbsidor snabbare ska hittas ger du Google den informationen med hjälp av webbplatskartan.

Yoast hjälper dig att skapa en webbplatskarta så det du behöver göra är att ange adressen till webbplatskartan till Google via Search Console. Börja med att kontrollera att alternativet att skapa webbplatskartor är påslaget för Yoast i WordPress.

  1. Under Yoast SEO gå in på Inställningar scrolla ned till rubriken API:n
  2. Kontrollera så att alternativet XML-webbplatskartor är Aktiverat.
  3. Klicka på Visa XML-webbplatskarta för att komma till din webbplatskarta. Kopiera adressen till din sitemap som kommer att vara https://dinadress.se/sitemap_index.xml

Ange länkar till din sitemap I Google Search Console

Gå tillbaka till Google Search Console och klicka på Webbplatskartor i vänstermenyn. Ange adressen till din webbplatskarta från Yoast och klicka på Skicka. Du har nu underlättat för Google att hitta alla dina sidor. Du kan klicka på adressen till din webbplatskarta i Search Console för att se vilka sidor den innehåller.

Resultaten i Google Search Console

Utöver att använda Search Console för att skynda på Google med att indexera dina sidor kan du ha nytta av statistiken från den. Var beredd att vänta på statistiken, det tar tid innan dina sidor indexeras av Google och visas i sökresultaten. Ditt innehåll måste så klart också vara sådant att någon söker efter det.

Det som heter Resultat i vänstermenyn är där det spännande händer. Du ser hur mycket dina sidor visats i Googles sök (exponeringar), hur många klick de fått, vilken position de fått bland sökresultaten.

Statistik på antal exponeringar på Google via Google Search Console.
Så här ser exempelvis mitt antal exponeringar ut efter start av min webbplats.

Det som heter Frågor kan ge dig en bra idé om vad personer letat efter. Den visar de söktermer som använts. Här kan det vara så att du hittar nya ämnen att skriva om, eller termer och uppdateringar du kanske vill baka in i dina nuvarande texter.

Exempel på frågor i Google Search Console för nagotkommunikation.se
Söktermer som gjort att min webbplats visats på Google.

Google Search Console till skillnad från Google Analytics observerar inte vad besökare gör på din webbplats. Utan den håller koll på vad som händer på Googles egen webbplats. Den är därför inte ett problem gällande exempelvis integritet för besökaren på din webbplats.

Google Search Console visar endast klicken till din webbplats vad sen besökaren gör där eller från vilka andra källor du får besök behöver du något annat statistikverktyg till. Jag använder Plausible som är ett verktyg som inte inkräktar på besökarens integritet.

Få mejl om företagande

Mitt företag behöver utvecklas, därför kommer mina gratis månadsmejl under 2025 att fokusera på vad jag kan göra för att det ska ske. Jag delar med mig av vad jag gör, mina tankar och hur jag försöker att balansera den personliga hållbarheten. Följ med och låt dig inspireras!

SEO kräver tålamod

Nu är det dags att ta fram ditt bästa tålamod, det tar tid att arbete med SEO. Dels tar det tid innan Google sökt igenom dina sidor och de börjar synas i sökresultat. Resultaten i Search Console visas alltid med några dagars fördröjning. Det tar också tid att skapa bra och sökvänligt innehåll. SEO är det en långsiktig investering som ger avkastning på lång sikt. SEO kan också kräva att du går tillbaka utvärderar och uppdaterar ditt material.

Behöver du hjälp igång med SEO i WordPress?

SEO kan kännas som mycket att reda ut, så har du en webbplats i WordPress och vill påbörja att göra ditt innehåll mer sökoptimerat eller ta fram nytt sökoptimerat innehåll? Hör av dig så kan jag hjälpa er att komma igång med SEO i WordPress.

Kontakta mig

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Att skapa en ny webbplats är ett stort arbete, framför allt om du som jag gillar kontroll över detaljerna. Här kommer tips för dig som funderar på en webbplats för ditt företag eller organisation. Jag går...
Har du snubblat över namnet Elementor i samband med en webbplats? Elementor är en så kallad page-builder, ett verktyg för att bygga och redigera sidor på en webbplats....
Erbjuder någon dig en billig webbplats? Du lovas också att den ska vara klar innan du hinner blinka. Visst låter det fantastiskt, både billigt och snabbt. Men vad är det du riskerar att INTE få när...

Få mejl om företagande

Mitt företag behöver utvecklas, därför kommer mina gratis månadsmejl under 2025 att fokusera på vad jag kan göra för att det ska ske. Jag delar med mig av vad jag gör, mina tankar och hur jag försöker att balansera den personliga hållbarheten.

Följ med och låt dig inspireras!

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan