Förbättra ditt företags hemsida med rätt frågor

Första intrycket är viktigt även när det gäller din webbplats. Du kanske inte får en andra chans att förvandla en besökare till en kund. Därför är det viktigt att det är tydligt vad ditt företag gör och erbjuder.

Fokus för ditt företags hemsida ska inte vara vad du vill berätta utan vad mottagaren vill veta, och hur du vill att denna ska agera. Du behöver därför sätta dig in i vilka frågor den som besöker ditt företags hemsida vill ha svar på.

Ställ rätt frågor om ditt företags hemsida

Att tänka utifrån vilka frågor som mottagaren kan ha är en väl fungerande teknik för det mesta du kan kommunicera.

I detta fall tänkte jag hjälpa dig att titta närmare på din webbplats förstasida även kallat hemsida. Hela webbplatser brukar felaktigt kallas hemsida. I denna text när jag skriver hemsida är det dock den första sidan jag syftar på.

Jag hjälper dig igång med fem frågor jag tycker besökaren ska hitta svar på. Har du redan en hemsida med text titta igenom om sidan besvarar dessa frågor eller om du kan komplettera med något. Ska du skriva helt nya texter kan du ta stöd i följande frågor:  

  1. Vad gör företaget och för vem? 
  2. Är vi rätt för varandra? 
  3. Hur kan du hjälpa mig? 
  4. Vem står bakom företaget?
  5. Hur går jag vidare?

Tänk på att hemsidan oftast inte ska innehålla några långa texter några korta stycken räcker för att snabbt informera besökaren om dit företag. Besökaren ska kunna avgöra om detta är intressant nog för att klicka sig vidare i strukturen eller kontakta ditt företag. Svaret på frågorna ovan ska i princip bara vara ett fåtal ord eller en mening på ditt företags hemsida. 

1. Vad gör företaget och för vem?  

Berätta kortfattat vad företaget gör och inkludera för vilken målgrupp ni gör det.

Det kan kanske tyckas som en självklarhet att på ett företags hemsida berätta vad företaget gör, ändå är detta ganska ofta otydligt. Det finns flera fällor som gör att företag hamnar där. 

  1. De glömmer att besökaren kanske inte vet något om företaget.
  2. Användandet av svåra ord och begrepp som är vanliga i den egna branschen.
  3. Ord som är för ospecifika och abstrakta. 
  4. Företagsnamn som inte antyder vilken verksamhet som bedrivs. Det är helt okej att ha ett sådant företagsnamn men företaget behöver vara tydligare med vad de gör på andra sätt.

Besökaren behöver också snabbt kunna avgöra om de är målgruppen för detta företag? Rent praktiskt bör vad ditt företag gör och för vem konkretiseras ned i en mening på företagets hemsida. Meningen nedan anger i inledning av texten vad företaget gör och avslutar med för vem.

Exempel: Något kommunikation erbjuder grafisk design, texter och illustrationer med mera till företag och organisationer. 

Glöm inte bort att tänka utifrån möjligheten att söka efter ditt företag. Använd välkända begrepp och yrkestitlar. Skulle jag kalla mig för visuell magiker, kommer ingen troligtvis att söka på den termen, det är då bättre att säga grafisk designer.

2. Är vi rätt för varandra? 

För att besökaren ska välja att bli kund hos dig behöver det finnas något som tilltalar mottagaren. Något ni har gemensamt exempelvis värderingar, i sidans utseende eller om att känna koppling till personen bakom företaget som kommer i punkt fyra. 

Med denna korta fråga visar exempelvis jag mina värderingar och vem jag vill jobba med. 

Exempel:  Är klimat, miljö och hållbarhetsarbete viktigt för ditt företag eller organisation? 

Redan här kan besökaren känna att ja detta är viktigt för mig. Då har vi något gemensamt. 

Det handlar också om att vara på rätt nivå för kunden du söker. Är dina kunder privatpersoner behöver du lägga dig på en viss nivå vad gäller att exempelvis att förklara saker, om det handlar om något de inte är vana vid. Är alla dina kunder i samma bransch som dig kan nivån på språket och ordvalet vara ett annat. Det kommer avgöra om besökaren känner att ni är rätt för varandra. 

3. Hur kan du hjälpa mig? 

För att besvara denna fråga handlar det mer om vilka problem ditt företag kan lösa för besökaren. Att endast besvara fråga ett om vad ditt företag gör är inte samma sak som hur ditt företag kan hjälpa besökaren med just sitt problem. Fokusera på vilka problem dina tjänster eller produkter löser för kunden. 

Tänk på att paketera ditt erbjudande så att det blir lätt för besökaren att förstå vad den kan få, samt ta ställning till om detta är något för dem. Detta behöver dock inte nödvändigtvis vara på hemsidan utan kan utförligare finnas på annan plats på webbplatsen. 

4. Vem står bakom företaget?

Det finns inget att tjäna på att vara anonym, framför allt inte om du är ett mindre företag. På den nivån handlar vi inte av företaget i sig utan av personen bakom företaget. Därför vill besökaren veta vem du är, vad du heter och hur du ser ut? Det skapar förtroende för ett företag när vi ser ett ansikte oavsett om vi känner personen eller inte. I text kan det vara så enkelt som att bara ha med ditt namn. Är du ett enmansföretag dölj inte detta genom att använda ordet ”vi” om det inte finns flera personer i företaget. 

Oavsett dina egna tankar om dig själv på bild bör du ha med en sådan. Försök lägga undan tankar på att du ska se perfekt ut på bilden. Det viktiga är inte det utan att det finns ett ansikte att koppla samman med företaget.

Ta en bild som är representativ för ditt företagande, är du trädgårdsmästare är kanske inte kostym ett lämpligt val. Precis som våra ord påverkar vilka kunder vi får gör också vår klädsel det. Klä inte upp dig för mycket för att ”spela” företagare om det inte stämmer överens med de kunder du vill nå.

5. Hur går jag vidare?

Om du så här långt lyckats besvara kundens frågor och denna känner att ditt företag är rätt så måste du också få personen att agera. Gör det enkelt för kunden att ta nästa steg, hjälp till med tydliga knappar och uppmaningar. Led besökaren vidare till att ta kontakt, eller att få personen att skriva upp sig på ett nyhetsbrev eller att köpa ett färdigt paket. Skriver du vad du vill att besökaren ska göra så ökar också chansen att de gör det. 

Gör det så enkelt som möjligt för besökaren. Att få besökaren att själva ringa upp är ett långt steg för många att ta. Men tänk om de kan lämna sitt nummer och du ringer upp eller att de själva kan boka in en tid för ett första samtal i en kalender? 

Fler frågor

Självklart finns det fler frågor din besökare kan vilja ha svar på. Om ditt företags geografiska placering är viktig bör du besvara vilken ort eller område ni verkar inom.

Kostnad är en annan fråga som vi alla har när vi ska köpa något. Denna är kanske inget du nödvändigtvis måste besvara på företagets hemsida men någonstans på webbplatsen och utan att gömma undan det. Alla vill inte vara öppna med sitt pris, men har du ett tydligt fast pris lägg ut det. Risken är nämligen stor att många överskattar ditt pris och därmed inte ens gör en förfrågan. Eller att du får lägga tid på de som inte är villiga att betala ditt pris.

Gå nu till ditt företags hemsida och se över vilka frågor du svarar på och kanske kan du också hitta fler du behöver besvara om du sätter på dig besökarens glasögon.

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Anmäl dig till mejllistan

Vill du få information om nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet, och omvärldsbevakning på dessa ämnen? Skriv upp dig så får du kostnadsfritt mitt månadsmejl.

Senaste inlägg
Kategorier
Du kanske också vill läsa
Som företagare eller organisation skriver du förmodligen en rad olika texter. Har du funderat på att ta hjälp med texter? Kanske vet du inte vad du ska be om hjälp med eller på vilken nivå du...
Att skriva proffsigare texter handlar inte om att kunna alla skrivregler, eller all grammatik. I stället handlar det om noggrannhet och att du behöver en liten inre varningsklocka. En varningsklocka som ringer och säger hur var...
“Jag skickar ett korr på det när jag är färdig” så kanske någon som hjälper dig med din kommunikation uttryckt sig. Men vad är ett korr eller som det fullständigt heter korrektur, och vad förväntas du...