Billig webbplats – eller fort och fel?

Pratbubblor med konversation om att köpa en billig webbplats för 2000 kronor.
Erbjuder någon dig en billig webbplats? Du lovas också att den ska vara klar innan du hinner blinka. Visst låter det fantastiskt, både billigt och snabbt. Men vad är det du riskerar att INTE få när du betalar ett lågt pris? Vad bör du få med när du betalar för en webbplats oavsett pris.

Bakgrunden till detta blogginlägg kommer från en Facebookgrupp för egenföretagare. Där ett inlägg och dess kommentarer retade upp mig. Facebookinlägget efterlyser hjälp med att ta fram en enkel webbplats, och att personen är snabb och gör det till en rimlig kostnad.

Väldigt många kommenterade inlägget och erbjöd sina tjänster. Två olika personer erbjuder sig också att göra det på en dag och för extremt låga priser. Jag vet inte vem personen som skrev inlägget valde. Jag vill gå igenom vilka problem du kan få med en billig webbplats som levereras på en dag. Och hur du blir en bättre köpare med koll på vad du behöver och kan kräva.

Kännedom om dig som kund och din målgrupp

För att bygga en välfungerande webbplats som kommer att generera nya kunder för dig behöver skaparen av webbplatsen förstå ditt företag. Vad är syftet med webbplatsen och vad du vill att besökaren ska göra? Information om målgruppen och vad de gillar och behöver är också avgörande.

Den som ska leverera en webbplats behöver samla in information från dig som köpare men också kunna omsätta detta i struktur, färg och form. Insamlingen kan ske genom exempelvis intervjuer, eller att du svarar på frågor skriftligt om ditt företag. Vem vill du nå och vad de ska göra på webbplatsen?

Bristande anpassning för ditt företag

En webbplats för ett billigt pris kommer antagligen att använda färdiga mallar. För att det går fort. Men du kommer därmed att se ut som många andra, här finns inget unikt för ditt företag.

Det behöver inte vara helt fel med en mall, därför att det blir billigare. Det du behöver känna till är om det finns begränsningar. Ställ frågor om vilken anpassning som kommer att göras för ditt företag och vilka ändringar du själv kommer att kunna göra i mallen. Finns möjligheter att låta webbplatsen växa över tid?

Vadå lagkrav?

Uppfyllnad av lagkrav

Du som driver ett företag eller organisation har lagkrav på dig vad gäller en webbplats. Detta är något som riskerar att förbises för att spara tid eller för att kunskapen saknas. Dataskyddsförordningen (GDPR) behöver följas om din webbplats på ett eller annat sätt samlar in personuppgifter om dina besökare. Det kan till exempel vara kontaktuppgifter via formulär, statistik eller cookies på din webbplats som spårar besökaren.

Från och med juni 2025 kommer nya starkare krav på tillgänglighet för webbplatser och digitala tjänster som nu också vissa företag kommer att omfattas av. Tillgänglighet innebär att exempelvis krav på textstorlek, textalternativ till bilder och kontraster mellan färger behöver tas hänsyn till.

Du behöver kontrollera att leverantören har kännedom om dessa lagkrav och vad som faktiskt levereras. Får du exempelvis hjälp med hantering av cookies (kakor) via en banner, och med en sida för integritetspolicy som beskriver hur informationen som samlas in används?

Få mejl om företagande

Under 2025 fokuserar jag på att utveckla Något kommunikation. I mina månadsmejl delar jag med mig av vad jag testar, vad som fungerar eller inte fungerar och hur jag försöker bygga ett företag som håller över tid, och är hållbart för mig som företagare. Vill du följa med på resan?

Optimering av webbplatsen

Får du en webbplats som är optimerad för hastighet, mobilanvändning och kommer att hittas av sökmotorer. En webbplats består av så mycket mer än bara text och bild som ses på en dator. Om din webbplats är långsam, innehåller bilder som inte är anpassade i storlek eller för webbanvänding kommer upplevelsen för besökaren att bli sämre, och sökmotorer ogillar långsamma webbplatser. Får du hjälp så att sidan går att hitta på exempelvis Google?

Att bara ha en webbplats som ser bra ut på din datorskärm är inte heller nog. Webbplatsen behöver se bra ut i alla storlekar av skärmar ner till mobilen, som dessutom ofta behöver specialanpassning för att se bra ut.

Du behöver därför få en webbplats anpassad till flera format, som laddar snabbt och där bilder och eventuell video är minskade i storlek och anpassade för webbanvändning. Fråga vilken typ av optimering för sökmotorer (SEO), och för olika skärmstorlek och av innehållet som kommer att göras.

Vem äger och sköter om webbplatsen?

Kanske tar leverantören hand om allt med domännamn, webbhotell och inloggningar, eller så ingår det i ett paketpris. Det låter bra, men undvik att bli beroende av en person eller webbyrå. Kanske får du en billig webbplats för att sedan hamna i ett dyrt avtal varje månad. Du kan förlora kontrollen över din webbplats och din webbadress om du inte själv är den som står som ägare och har tillgång till dessa. Se också till att du själv kan hantera och administrera din webbplats. Sen kan du alltid välja att betala för hjälp.

Pratbubbla med texten: Vi har ett jättebra paketpris så sköter vi allt!

Se till att du är ägare och inte fastnar i dyra avtal. Se också till att du får introduktion och dokumentation för hur du tar hand om och uppdaterar din webbplats. Fråga också hur det ser ut med tillgång till att få hjälp och support. Hur snabbt kan du förvänta dig att bli hjälpt?

Prioriteras säkerhet?

För den som gör något fort innebär det oftast att något behöver prioriteras bort. Säkerheten på din webbplats kan därför på sikt visa sig vara dålig. Något du kanske inte upptäcker tills din webbplats plötsligt blivit hackad. Ställ frågor om hur personen som bygger webbplatsen minskar risken för att detta ska hända.

Hur ser en billig webbplats ut?

Vad kan du förvänta dig för slutresultat av den som skapar webbplatsen? Kolla upp vilka andra webbplatser personen eller byrån har gjort. Ser resultatet tilltalande och modernt ut. En dåligt utförd webbplats kan skada ditt företags trovärdighet och varumärke mer än att du inte har en webbplats alls. Är det då värt att lägga pengarna på en webbplats?

Vill du ha en webbplats som verkligen gör jobbet – utan överraskningar?

En billig och snabb lösning kan kosta mer än du tror: risk för begränsad anpassning, lagkrav som inte uppfylls, dålig SEO, långsam laddning och beroende av andra för uppdateringar.

Med mina webbplatspaket får du trygghet, kvalitet och en lösning som växer med ditt företag:

  • Lilla paketet – Landningssida från 13 500 kr: För snabb etablering och kampanjer.
  • Stora paketet – Flersidig webbplats från 22 500 kr: För företag med flera tjänster, målgrupper och behov av en komplett struktur.

Se innehåll och priser för webbplatspaketen

Boka ett kostnadsfritt samtal på 30 minuter så går vi igenom dina behov, mål och vilket paket som passar bäst. Inga förpliktelser – bara ett första steg mot en webbplats som stärker ditt varumärke och konverterar besökare till kunder.

Om Emil
Emil Eriksson

Du vill göra skillnad för människor, klimatet eller miljön. Men att formulera det, paketera det och få det att nå fram känns svårt. Jag hjälper dig att bygga en webbplats, hitta ett visuellt uttryck eller få fram de rätta orden.

Mina tjänster
Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Logotyp Elementor

Vad är Elementor?

Har du snubblat över namnet Elementor i samband med en webbplats? Elementor är en så kallad page-builder, ett verktyg för att bygga och redigera sidor på en webbplats....
Kontrast

Färgval med tillräcklig kontrast

Rosa, blått eller kanske grönt? Färgvalen för din grafiska profil eller din grafik är oändliga. Men se till att ge färgerna tillräcklig kontrast, så att så många som möjligt kan ta del av ditt innehåll....
Stockar som sticker upp ur vattnet.

SEO i WordPress – så kommer du igång!

Bara för att du har en webbplats betyder det inte att någon kommer att hitta den. Den behöver lite hjälp på vägen för att bli upptäckt. Det är här sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden....

Få mejl om företagande

Under 2025 fokuserar jag på att utveckla Något kommunikation. I mina månadsmejl delar jag med mig av vad jag testar, vad som fungerar eller inte fungerar och hur jag försöker bygga ett företag som håller över tid, och är hållbart för mig som företagare.

Vill du följa med på resan?

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan