Checklista för dina mejlutskick

Brev som förvandlas till ett pappersflygplan
Mejlutskicket eller nyhetsbrevet är skrivet men innan det är dags att klicka skicka kontrollera dessa saker.

Det är väl inget som är tråkigare än att upptäcka fel i något som nu landat i ett stort antal inkorgar. Därför kommer här ett antal saker som du kan kontrollera för att höja kvalitén på ditt nästa mejlutskick.

Använd gärna funktionen för att skicka ett testmejl till dig själv. Det finns i de flesta verktyg för mejlutskick för att kontrollera vissa saker, och för att se vad du faktiskt skickar.

Texter

  • Har du gjort en stavningskontroll av din text?
  • Har du läst texten högt för dig själv, eller bett någon annan läsa igenom?
  • Är rubrikerna i mejlet representativa för innehållet, är det tydligt vad som kommer finnas under respektive rubrik?
  • Är länkar i texten tydliga med var de leder och vilken information som finns där? Undvik länkar av typen “Läs mer här”.
  • Har du döpt mejlet på ett sätt som beskriver vad mottagaren kommer att få ta del av i mejlet? Här har du chansen att locka till läsning skriv därför inte exempelvis “Nyhetsbrev augusti 2024”
Få mejl om företagande

Under 2025 fokuserar jag på att utveckla Något kommunikation. I mina månadsmejl delar jag med mig av vad jag testar, vad som fungerar eller inte fungerar och hur jag försöker bygga ett företag som håller över tid, och är hållbart för mig som företagare. Vill du följa med på resan?

Bilder

  • Har bilder en alt-text som beskriver bildens innehåll?
  • Förekommer det text i bilder? Försök att undvika detta eller upprepa det i texten. Alla kommer inte läsa in bildinnehållet i dit mejl.
  • Har du sparat bilder i korrekt storlek eller ser ditt verktyg till att minimera bilderna på ett bra sätt.

Övrigt

  • Har du börjat med det viktigaste först? Den första länken bör också vara den viktigaste då läsaren som skickas iväg ut från mejlet kanske aldrig återvänder för att läsa resten.
  • Fungerar länkarna i mejlet?
  • Ser allt korrekt ut exempelvis typsnitt, färger textstorlek. Är det konsekvent?
  • Är namn/rubrik på mejlet korrekt så det visas som du vill i inkorgen?
  • Finns det en tydlig avsändare och möjlighet att avregistrera sig från mejlet?

När du kontrollerat alla dessa saker har du i alla fall minskat risken för några av de vanligaste felen.

Lycka till med ditt mejl!

Om Emil
Emil Eriksson

Du vill göra skillnad för människor, klimatet eller miljön. Men att formulera det, paketera det och få det att nå fram känns svårt. Jag hjälper dig att bygga en webbplats, hitta ett visuellt uttryck eller få fram de rätta orden.

Mina tjänster
Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Paketera tjänster

Paketera tjänster – bli tydligare och mer effektiv

Du stöter förmodligen hela tiden på tjänster som är paketerade. Anledningen till att de är paketerade är för att du som kund ska förstå vad som erbjuds, vilka fördelar du kan förvänta dig och vad det...
Emil Eriksson framför datorn med Substack på skärmen.

Vad är Substack?  

Har du hört talas om Substack? Någon du följer kanske har uppmanat dig till att följa dem på deras Substack. Eller kanske är du en av dem som flyttat över dina mejlutskick till plattformen. Men vad...
Sociala medier, webb, video, mejl och podd.

Innehållsmarknadsföring – en långsiktig strategi

Kalla mig naiv men jag tror och hoppas på att marknadsföring kan ske långsiktigt och utan att betala sig fram. Därför har jag valt att arbeta med innehållsmarknadsföring för egen del. Kanske kan det också passa...

Få mejl om företagande

Under 2025 fokuserar jag på att utveckla Något kommunikation. I mina månadsmejl delar jag med mig av vad jag testar, vad som fungerar eller inte fungerar och hur jag försöker bygga ett företag som håller över tid, och är hållbart för mig som företagare.

Vill du följa med på resan?

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan