Vektoriserad logotyp – vad är det tryckeriet ber om?

Du ska trycka upp din logotyp på en profilprodukt eller kanske en skylt men då säger tryckeriet att de vill ha en vektoriserad logotyp för att kunna trycka. Kanske säger de att de behöver en eps. Vad betyder det? Och vad är det de vill att du ska skicka?

Det enkla svaret blir att titta om du har logotypen i filformatet eps och skicka denna. Förmodligen kommer den vara vektoriserad. Du kanske har fått ett sådant filformat om du tagit hjälp att skapa din logotyp. Har du inte rätt fil eller undrar vad det är de vill ha ska jag försöka reda ut det.

Pixelbaserad och vektoriserad grafik 

Vi kan skapa grafik på två olika sätt de kan vara vektor- eller pixelbaserade. Ett digitalt foto består exempelvis alltid av pixlar där varje pixel är en liten färgad fyrkant. Det är när vi zoomar ut som de skapar en helhetsbild och finns det tillräckligt många pixlar kommer vi inte se varje individuell färgruta. Zoomar vi på exempelvis grafik kommer vi att se att kanten blir taggig och suddig och vi ser till sist de enskilda färgrutorna. 

Skillnaden mellan kanten på en pixelbaserad och en vektoriserad logotyp.
Skillnad mellan pixel och vektorgrafik vid förstoring.

Vektoriserad grafik består av punkter och linjer, din dator räknar med hjälp av en matematisk formel ut utseendet mellan dessa. Detta ger knivskarpa kanter och möjligheten att förstora grafiken i all oändlighet utan att förlora kvalitet.

Det finns flera filformatet som kan vara vektoriserade, mer om det senare. Om du kan zooma in och kanterna fortsatt är knivskarpa så har du hittat rätt. Vektoriserad grafik ger dig möjligheten att förstora eller förminska din logotyp med bibehållen kvalitet. Det är detta som tryckeriet är ute efter när de ber om en vektoriserade logotyp. De vill att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Punkter och linjer längs ett vektoriserad bokstav.
Exempel på punkter och linjer som bildar vektorgrafik.

Filformat 

Vektorgrafik kan förekomma i flera olika format, precis som pixelbaserad grafik. Här är några exempel på filformat av de två olika typerna av grafik. 

Vektorbaserade filformat

  • eps 
  • pdf
  • ai – Adobe Illustrators eget format
  • svg – används till webb 

Pixelbaserade filformat

  • jpg, jpeg 
  • png
  • gif
  • tiff

Filformatet ser du normalt i slutet på namnet av din fil, det skulle exempelvis kunna se ut så här: logotyp.eps 

Bara för det är en eps behöver den inte fungera

Har du en fil som är en eps eller pdf som nämns ovan som vektorbaserade filformat måste de inte vara vektoriserad. Det beror på om filen som en eps eller pdf sparats från varit vektoriserad. 

Det hjälper exempelvis inte att öppna en jpg-fil och spara som eps. Då kommer du att ha en pixelbaserad eps och det är inte det tryckeriet efterfrågar.

Få tips om nya inlägg

Nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet direkt i din mejl.

En logotyp bör inte innehålla pixelgrafik 

En logotyp bör alltid skapas vektoriserad. Den bör exempelvis inte innehålla foton eller texturer som är pixelbaserade. Finns det detaljer som ritats för hand bör dessa göras om till vektorgrafik. Alternativt finnas flera variationer av logotypen så det kan finnas versioner utan en del som är pixelbaserad.

När du köper en logotyp se alltid till att få den levererad vektoriserad. 

Om du inte har vektoriserad logotyp

Om du inte har en vektoriserad logotyp, vad gör du då? Har du köpt hjälp med att skapa din logotyp bör du förslagsvis vända dig tillbaka till den som hjälpt dig. 

Har du skapat din egen logotyp kanske du sitter lite mer i klistret, kanske saknar du de rätta programvaran för att kunna arbeta med vektorgrafik och att spara i rätt format. Adobe Illustrator är det vanligaste programmet att använda för detta.

Kanske behöver du ta hjälp av en grafisk designer att vektorisera din logotyp tveka inte att kontakta mig. I vissa fall kan nog också tryckeriet hjälpa till med detta. 

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
En moodboard är ett sätt att samla inspiration och få idéer, men också presentera riktningen för en design för andra. Den är ett inspirationskollage av bilder. Ett bra verktyg för den designer som skapar det, men...
Rosa, blått eller kanske grönt? Färgvalen för din grafiska profil eller din grafik är oändliga. Men se till att ge färgerna tillräckligt med kontrast, så att så många som möjligt kan ta del av ditt innehåll....
“Jag skickar ett korr på det när jag är färdig” så kanske någon som hjälper dig med din kommunikation uttryckt sig. Men vad är ett korr eller som det fullständigt heter korrektur, och vad förväntas du...

Få mejl om något

Skriv upp dig på min mejllista så får du kostnadsfritt mitt månadsmejl. Jag delar med mig av tankar kring företagande, kommunikation och hållbarhet. Och du får information om nya blogginlägg.

Ett kuvert som blir ett pappersflygplan