Återvinning av trycksaker – gör rätt från början

I Sverige är vi bra på att återvinna papper. Vi lämnar 75 procent av allt papper, papp, kartong och wellpapp till materialåtervinning enligt SCB (2019). Men allt vi lämnar till materialåtervinning kan inte återvinnas. Kan trycksaken du beställer eller tar fram återvinnas? Det är frågan vi bör ställa oss innan den skapas.

Trycksaker kan vara allt från ett visitkort till en årsredovisning. Vi bör tidigt tänka på vilka möjligheter det finns till återvinning av trycksaker. Vad kan förhindra att de inte blir återvunna efter de gjort sitt? Hur påverkar de klimat och miljö när de kastas?

Vad som kan förhindra återvinning av trycksaker kan variera men det beror oftast på de val du som kund gör tillsammans med en grafisk designer och tryckeri. Valet av hur trycksaken ska sitta ihop, eller hur ett omslag dekoreras kan spela roll. När vi lägger till material som inte är papper skapar det problem. En lyxig känsla eller att sticka ut är kanske det du önskar, utan att vara medvetna om de problem det kan medföra. Vi kan välja alternativ som både kan lyfta trycksakens utseende och papprets möjligheter att återvinnas.

Plast förhindrar återvinningen av trycksaker

Plast är dåligt av många anledningar och när det gäller trycksaker minskar det möjligheterna till att återvinna produkten. Lim som används i trycksaker kan vara baserade på plast.

Ett annat område där plast används är vid foliering. Värme och tryck används för att lägga ett blankt ofta metallisk folie över pappret vid foliering. Populärt är att foliera enskilda delar till exempel att texten på ett omslag har en blank yta medan övriga sidan är matt. Pappret smälter samman med plasten i folien med denna teknik och förhindrar återvinning, då de inte kan separeras. Materialet förbränns istället och resterna från förbränningen hamnar på deponi.

Exempel på silvrig foliering med överstruken återvinningssymbol och texten: kan ej återvinnas.

Alternativ till plast i trycksaker

Det handlar som sagt om de val vi gör och det finns definitivt alternativ som inte är plastbaserade, till limning går det att använda vattenbaserade lim istället för platsbaserade. Ett annat alternativ är att använda metall för att exempelvis häfta ihop en produkt eller ha en spiralbindning. Metallen kan urskiljas med hjälp av magneter vid återvinning och återvinnas för sig.

I stället för en foliering kan prägling vara ett alternativ. Det vill säga att pressa en in- eller utbuktning i pappret. Exempelvis en logotyp eller rubrik på ett omslag. En liten varning här är att se till att inte få foliering på köpet då de ofta hänger ihop, prägling utan foliering kallas blindprägling.

Exempel på ett bättre alternativ i form av blindprägling.
Exempel på blindprägling.

Stansning är ett annat alternativ, där innehållet skärs för att skapa olika effekter. Det kan vara att skapa en trycksak i en rolig form eller att skapa ett hål i omslaget där innehållet bakom syns.

En högre kostnad är dock att räkna med för att smycka sina trycksaker med präglingar och stansningar. Det behöver skapas mallar till detta.

Varför är återvinning av trycksaker viktigt?

Papper som återvinns minskar antalet träd som behöver fällas och användas i papprets halvcirkulära flöde. I pågående omställning är behovet av råvara från skogen enormt. Den senaste tidens debatt har också visat på hur ohållbart Sveriges nuvarande skogsbruk är. Återvinning är ett av papprets många fördelar, men det har en begränsning på cirka 5-7 gånger. Det är så många gånger som fibrerna i pappret klarar av att skapa nya papper eller pappersprodukter. Fibrer som inte kan bli nytt papper förbränns och flödet bryts och ny skogsråvara behöver tillföras. Dessförinnan bör pappersfibrerna cirkulera så många gånger som möjligt för att utnyttja dem maximalt.

Inte bara skogen utan även den energi vi använder kan vi bli sparsammare med. Att skapa återvunnet papper kräver endast hälften av energin som ett nytt papper.

Återvunnet papper används ofta till wellpapp, tidningspapper och toapapper eftersom pappersfibrer förlorar i kvalitet ju fler gånger de används. Men det är fullt möjligt att producera papper som fungerar för trycksaker i 100 procent återvunnet material. Nya fibrer blandas oftast in i pappersmassan för att pappret ska få rätt egenskaper, så att pappret består av en blandning av nya och gamla fibrer.

Pappret har ett delvis cirkulärt flöde, även om pappersfibrerna har en begränsad livslängd. Men om vi inte är uppmärksam på hur vi gör våra trycksaker riskerar vi att avbryta detta flöde i förtid.

Trycksaker i hylla.

Så jobbar jag

För mig är det något speciellt med trycksaker, att få bläddra i och lukta på en ny broschyr eller folder. Men ur miljösynpunkt är jag en förespråkare för digitala produkter. Men ibland kräver situationen en fysisk produkt, och då behöver vi se till att göra den så miljö- och klimatvänlig som möjligt. Jag vill ta ansvar för en större del av trycksakens livscykel och där är möjligheterna till återvinning viktig.

Därför använder jag till exempel inte en teknik som foliering. På sidan arbeta med Något finns mer information om mitt hållbarhetsarbete.

Foton av: Charisse Kenion och Thought Catalog – Unsplash

Om Emil

Jag är grafisk designer och kommunikatör som hjälper företag och organisationer att kommunicera med mindre påverkan på klimat och miljö. Jag tror på marknadsföring och företagande utan att sälja sin själ, och drömmer om livet på landet. 

Anmäl dig till mejllistan

Vill du få information om nya blogginlägg, tankar om kommunikation och hållbarhet, och omvärldsbevakning på dessa ämnen? Skriv upp dig så får du kostnadsfritt mitt månadsmejl.

Senaste inlägg
BLOGGKategorier
Du kanske också vill läsa
Hampa, bomull, gräs, halm och sten är några av de material som kan användas till att göra papper av istället för trä. Ur klimat- och miljösynpunkt kan de också vara bättre pappersalternativ. ...
Hållbar grafisk design eller grön grafisk design är ett arbetssätt för att minska klimat- och miljöpåverkan från grafisk design. Det är också ett sätt att ta ett större socialt ansvar. Men kan jag som grafisk designer...
En moodboard är ett sätt att samla inspiration och få idéer, men också presentera riktningen för en design för andra. Den är ett inspirationskollage av bilder. Ett bra verktyg för den designer som skapar det, men...